2022 Jaarresultaten AB InBev: Inzichten in de resultaten van de Belgische markt

2022 Jaarresultaten AB InBev: Inzichten in de resultaten van de Belgische markt

  • Er was een aanhoudend herstel van de horeca in 2022 dankzij een nauwgezette uitvoering van onze commerciële strategie, gericht op premiumisering en herstel van de horeca. 
  • We zijn trots dat het AB InBev retail marktaandeel in België steeg dankzij de premiumisering van ons portfolio.* 
  • Lancering van het eerste Belgische rapport over de milieu impact van AB InBev in België. Wij willen een pioniersrol vervullen in het terugdringen van de klimaatopwarming door onze brouwerijen en onze logistiek duurzamer te maken. Met initiatieven zoals het opschalen van onze elektrische vloot en een partnerschap met Natuurpunt maken we dit waar.
  • In 2022 hebben we humanitaire hulp geboden aan onze Oekraïense collega's en hun gezinnen. We lanceerden Chernigivske, het meest geliefde biermerk van Oekraïne, waarvan alle opbrengsten naar humanitaire hulp zijn gegaan. 

"2022 was een jaar vol uitdagingen, maar de biercategorie blijft echter veerkrachtig. We hebben een duidelijke commerciële strategie, zoals onze focus op speciaal- en premiumbieren die essentieel was om consistente resultaten neer te zetten." zegt Fabio Sala, BU President van AB InBev BeNeLux en Frankrijk. "We blijven investeren in onze Belgische activiteiten. In 2022 hebben we meer dan 45 miljoen euro geïnvesteerd in onze 5 Belgische brouwerijen." 

Aanhoudend herstel van de horeca  

De horeca was nog steeds in herstel in 2022, maar dankzij onze constante focus op onze premiumisatiestrategie, blijft Stella Artois in de horeca zijn dynamiek behouden. Stella Artois liet een significante groei zien, met een dubbelcijferige groei ten aanzien van 2021. Ook de lancering van Kwak Rouge en Kwak Blonde waren een succes op café. 

Tijdens de zomer hebben we zeer goede resultaten van de horeca – en evenementensector gezien met verkoopcijfers die zich herstellen tot op het niveau van vóór Covid-19. We waren aanwezig op niet minder dan 125 festivals tijdens de zomer, een significante stijging ten aanzien van 2019. 

Veel van onze horecapartners werden getroffen door de stijgende energieprijzen. Daardoor hebben we ons gericht op de ondersteuning van onze horecapartners met "Café Chauffage". Een actie waarbij we 33 cent per 33cl consumptie aan het café schenken om de verhoogde energierekening te betalen. Tot nu toe zijn via deze actie meer dan 40.000 speciaalbieren verkocht, een opbrengst tot 720 euro per café per maand.  

Stijgend marktaandeel in de retail  

De retail is terug op het niveau van voor de Covid-19 crisis. Dankzij de nauwgezette uitvoering van onze commerciële strategie, hebben we marktaandeel gewonnen in de retail.*  

Met Kwak Blonde, Kwak Rouge en Corona Cero lanceerden we ook in de retail met succes nieuwe innovaties. De zomer, het wereldkampioenschap en de eindejaarsperiode waren hoogtepunten voor de verkoop in de supermarkten. Bovendien verbeterde onze klanttevredenheid dankzij een niet aflatende focus op onze klantenservice.     

Eerste Milieu Impact rapport: Partnerschap met Natuurpunt en opschalen Groene Logistiek  

In het derde kwartaal lanceerden we ook ons allereerste Belgische Impact Rapport, over de milieu impact in België. Dit is een lokale aanvulling op het wereldwijde ESG-rapport (Environmental, Social & Governance) van AB InBev. Als brouwerij willen wij een pioniersrol vervullen in het terugdringen van de klimaatopwarming door onze brouwerijen en onze logistiek duurzamer te maken. Deze initiatieven kaderen in onze ambitie om tegen 2040 “Net Zero” te gaan over onze volledige toeleveringsketen, van landbouwer tot consument.

Wij hebben een Reduce en Replace strategie op het vlak van duurzame logistiek: Reduce - onnodige kilometers zoveel mogelijk reduceren en, Replace - inzetten op alternatieve brandstoffen en technologieën waar mogelijk. Zo hebben we in 2022 verscheidene investeringen gedaan in elektrische vrachtwagens: tien voor stadsbelevering en vijf voor zware vracht. Vervolgens hebben we ons Belgisch logistiek netwerk herschikt om de reduce-strategie uitgebreider toe te passen en als finaal gevolg minder kilometers te rijden.  

In juni zijn we ook begonnen met brouwen met 100% hernieuwbare elektriciteit dankzij ons nieuwe zonnepark in Spanje. Goed voor 10 miljard pintjes via 274.000 zonnepanelen. 

Zonder water, geen bier. Via ons vierjarig partnerschap met Natuurpunt, met als doel om het hydrologisch regime van het natuurreservaat de Doode Bemde en de Dijle te herstellen en te verbeteren, willen we een impact hebben buiten de muren van onze brouwerij.  

Humanitaire Hulp voor Oekraïne  

In 2022 hebben we humanitaire hulp geboden aan onze Oekraïense collega's en hun gezinnen. De Stella Artois Brouwerij heeft in totaal 5 miljoen blikken nooddrinkwater geproduceerd en dankzij de samenwerking met Colruyt Group werden deze blikken water, alsook medische– en handelsgoederen geleverd voor de Oekraïense bevolking. Met de lancering van het populairste bier van Oekraïne, Chernigivske, buiten Oekraïne konden we eveneens bijkomende humanitaire hulp verlenen. Alle winst van de verkoop werd gedoneerd aan organisaties die humanitaire hulp bieden in Oekraïne, waaronder Caritas International.   

Vooruitblik 2023 

Het jaar start veelbelovend. We maken deel uit van de nieuwe BEL® ESG (Environmental, Social & Governance) Index van Euronext. Een index die bedrijven binnen de BEL® 20 en de BEL® Mid indices identificeert met de beste ESG-praktijken.

*Nielsen

Story image

 

 

 

Nieuws