Frequently Asked Questions about AB InBev - Home of Beer

Frequently Asked Questions about AB InBev - Home of Beer

AB InBev in België​​​​​​​

 

  1. Wat is precies de "Home of Beer"? 
    Met onze nieuwe Belgische identiteit "Home of Beer" eren wij onze eeuwenlange Belgische brouwersexpertise en iconische Belgische bieren zoals Stella Artois, Leffe en Hoegaarden. Tegelijkertijd is het ook een eerbetoon aan België, het land waar de brouwerijactiviteiten meer dan 600 jaar geleden begonnen zijn. Om dit voortdurende succes en de rijke geschiedenis, die teruggaat tot 1366, te vieren, lanceren wij verschillende initiatieven die zullen bijdragen tot de Belgische biercultuur. Met de  identiteit "Home of Beer" versterken wij onze lokale verankering en Belgische betrokkenheid. In 2019 investeerden we 94 miljoen euro in België. 

  2. Wat is de historische band van AB InBev met België?  
    Onze oorsprong ligt in België met Belgische merken als Stella Artois, Hoegaarden en Jupiler. Wij hebben momenteel vijf brouwerijen (Leuven, Jupille, Hoegaarden, St-Pieters-Leeuw, Buggenhout) die het kloppend hart van onze Belgische activiteiten vormen.
    Met brouwerijactiviteiten in meer dan 50 landen en meer dan 500 verkochte merken in 100 landen zijn wij nog steeds thuis in België. Hier worden al eeuwenlang bieren gebrouwen. Stella Artois, het Belgische icoon, is vandaag het 4de meest gewaardeerde biermerk ter wereld en blijft zeer snel groeien.

  3. Wat is het huidige belang van België voor AB InBev?  
    Meer dan ooit zetten wij ons in voor België. België is de "Home of Beer" en dus logischerwijs onze thuisbasis.
    Wij blijven in België investeren aan een sterk en gestaag tempo (ongeveer 150 miljoen EUR per jaar), met een bijzondere focus op innovatie. Via onze activiteiten ondersteunen wij de lokale Belgische economie in belangrijke mate, bijvoorbeeld in transportdiensten en machines en uitrusting.  

    • In 2018 kochten wij 58% van al onze goederen en diensten in België. We ondersteunen zowel de kleinere Belgische bedrijven (69%) als de grotere nationale ondernemingen (31%), wat resulteert in aanzienlijke indirecte jobcreatie in België.  

    • Onze tewerkstelling in België is de laatste 3 jaar met 13% gegroeid, van 2.700 werknemers in 2015 tot ongeveer 3.235 einde 2018. Deze collega's werken in onze wereldwijde, zone- en Belgische hoofdzetel in Leuven, alsook in onze brouwerijen en magazijnen.  

    • Van al onze collega's die in België werken is 88% Belg, maar in totaal werken er 46 verschillende nationaliteiten voor ons in België. De meerderheid - 56% - werkt in 1 van de 5 brouwerijen in het hele land, 18% in 1 van de 8 depots en 26% in onze hoofdzetel in Leuven.   

  4. Hoe belangrijk is de bierexport voor België?  
    Stella Artois wordt gedronken in 90 landen en dit aantal blijft groeien. Stella werd bijvoorbeld vorig jaar op de markt gebracht in Colombia en Zuid-Afrika.  

    De Stella Artois-brouwerij in Leuven is onze grootste brouwerij in Europa en een cruciaal onderdeel van ons wereldwijde netwerk. Op jaarbasis exporteren we ongeveer 4 miljoen hectoliter bier vanuit Leuven naar alle uithoeken van de wereld. Om dit in perspectief te plaatsen: dat is het equivalent van 1,6 miljard pintjes.  

  5. Waar staat de naam AB InBev voor? 
    De naam is ontstaan na de fusie in 2008 van de brouwerijen van Anheuscher-Busch in de Verenigde Staten en en InBev. InBev van haar kant is de naam van een eerdere fusie in 2004 van Interbrew uit België en AmBev uit Brazilië. In 2012 werd er een fusie met de Mexicaanse Groupo Modelo aan toegevoegd en in 2015 een fusie met de Afrikaanse SAB Miller. Het resultaat: AB InBev. 

  6. AB InBev wordt vaak gezien als een onderneming die weinig of geen belasting betaalt.  Onze bijdrage aan de Belgische Staat neemt de vorm aan van de roerende voorheffing op dividenden, vennootschapsbelasting, accijnzen, socialezekerheidsbijdragen, aan de lokale overheden betaalde belastingen, milieubelastingen en belastingen op verpakkingen of waterverbruik, onroerende voorheffing, kilometerheffing voor vrachtwagens, enz.  In 2018 droeg de brouwerij 800 miljoen EUR bij aan de Belgische Staat.  

  7. Wat heeft AB InBev recentelijk gedaan op het vlak van investeringen en jobcreatie in België?

    • De investeringen in België bedroegen 590 miljoen euro tussen 2015 en 2018.  Een belangrijk bedrag werd geïnvesteerd in de productiesites van Leuven, Luik en Hoegaarden om onze exportgroei te ondersteunen.  

    • Een van de grootste projecten was de uitbreiding van onze brouwerij, vergistings- en filterinstallatie en de installatie van een bijkomende verpakkingslijn in Leuven. In Hoegaarden werd bijna 5 miljoen euro geïnvesteerd om de vergistingscapaciteit te verhogen.  

    • In 2019 hebben we plannen om 95 miljoen euro te investeren, vooral om de uitbreidingen in Leuven en Jupille te voltooien, een nieuwe afvullijn in Hoegaarden te installeren (42 miljoen euro) en onze brouwerijen aan te passen voor nieuwe bieren, zoals Budweiser in Leuven. Daarnaast investeren we in Belle-Vue voor speciaalbieren en in de brouwerij Bosteels om aan onze veiligheids- en milieunormen te voldoen. Wij hebben ook geinvesteerd in projecten, zoals groene logistiek, in onze inspanningen om de duurzaamheid te verbeteren. 

    • Naast deze investeringen hebben we de afgelopen vier jaar 240 miljoen euro geïnvesteerd in innovatieprojecten.   

  8. Zijn de Belgische bieren van AB InBev zo bijzonder?
    Met onze Belgische merken wonnen we in 2018 7 Best Beer Awards. Zij erkennen de dagelijkse inspanningen en het streven naar perfectie van onze 40 brouwers die actief zijn in België. Wij zijn er trots op dat we voor alle gelegenheden ambachtelijke bieren kunnen maken.

  9. Wie staat er aan het hoofd van AB InBev? 
    De Braziliaan Carlos Brito werd in 2005 CEO van AB InBev.

    • CEO Brito over België: "Onze bieren maken al generaties lang deel uit van het leven van mensen. Als brouwer zijn we de thuisbasis van vele bieren van hoge kwaliteit en hebben we ervoor gezorgd dat onze bieren zich overal ter wereld thuis voelen. Maar thuis is ook waar onze brouwtraditie eeuwen geleden begon, in Leuven en de rest van België. Nu kunt u overal ter wereld genieten van onze vele iconische bieren, zoals Stella Artois, Leffe en Hoegaarden. En het is typerend voor Belgen om bescheiden te zijn, maar ik merk dat ze erg trots zijn als ze onze bieren tegenkomen op een citytrip in New York of op een strand in Thailand. Datzelfde gevoel van trots willen we ook in hun thuisland oproepen. We blijven onze Belgische activiteiten ontwikkelen in een hoog investeringsgebied, om op een duurzame manier te groeien.".  

  10. Waar bevindt zich het wereldwijde hoofdkantoor van AB InBev? 
    Ons hoofdkantoor is gevestigd in Leuven. Leuven, de geboorteplaats van Stella-Artois, is al meer dan 600 jaar de bakermat van het bier en een belangrijk deel van het wereldberoemde Belgische biererfgoed. 

  11. Welke bieren brouwt AB InBev? 
    Bekende Belgische biermerken zijn onder meer Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en Tripel Karmeliet. Wij brouwen echter ook wereldwijd bekende merken zoals Budweiser en Corona. Kijk voor meer informatie op: https://ab-inbev.be/onze-merken.

  12. Wat is het GiTec? 
    Veel van onze nieuwe bieren en baanbrekende (brouw)technologieën werden ontwikkeld in GiTec, het wereldwijde Innovation and Technology Center in Leuven. In de afgelopen vier jaar hebben wij €240 miljoen uitgegeven aan innovatieprojecten in GiTec. Dit resulteerde in nieuwe bieren zoals Leffe Blonde 0,0% of milieuvriendelijke brouwtechnieken.

  13. Hoe ziet AB InBev de toekomst van verantwoord drinken? 
    We zetten ons in voor verstandige keuzes op het vlak van consumptie en verkeersveiligheid. Onze doelstellingen omvatten zes proefprojecten of testsets in steden - waaronder Leuven - om innovatieve, evidence-based acties te ontwikkelen om schadelijk alcoholgebruik te verminderen.  

    • We lanceerden het segment van de No- en Low Alcohol-producten op de Belgische markt, dat nu een volwaardige productcategorie is in België met een marktaandeel van + 5,7% van de biermarkt.

    • Het segment van de alcoholvrije bieren blijft groeien en blijft één van de snelst groeiende categorieën van alle segmenten van de consumptiegoederenmarkt in België.  In 2019 lanceerden we de niet-alcoholische Leffe Blond 0,0% in België. 

    • Wereldwijd is 8% van onze bieren Nablab.   In lijn met ons engagement om het aandeel van niet-alcoholische en laagalcoholische (nablab) producten in onze wereldwijde biervolumes te verhogen tot 20% tegen 2025, blijven we ons assortiment uitbreiden met producten van hoge kwaliteit. 
      Meer informatie op: https://ab-inbev.be/smart-drinking 

  14. Wat doet AB InBev aan duurzaamheid? 
    Om kwaliteitsbier te brouwen, hebben we eerst de beste ingrediënten nodig. Zonder een gezond en duurzaam milieu zouden we geen bieren van de hoogste kwaliteit kunnen brouwen. Daarom hebben we wereldwijd verbintenissen aangegaan op het vlak van slimme landbouw, waterbeheer, circulaire verpakkingen en klimaatactie om bij te dragen tot een gezonde natuurlijke omgeving en welvarende gemeenschappen, zodat we bieren kunnen blijven brouwen.

  15. Wat zijn de duurzame initiatieven die AB InBev in België toepast?

    • In België werkt Gitec hard om tegen 2025 100% van onze producten te verpakken in hernieuwbare of grotendeels gerecycleerde materialen. In de loop van 2019 zullen wij Jupiler 6 packs in België verpakken in 100% gerecycleerd plastic. 

    • In april is onze Bierboot te water gelaten: 5000 vrachtwagens tussen Jupille en de haven van Antwerpen verplaatsen zich van de weg naar het water. In oktober is onze Biertrein gelanceerd in de haven van Antwerpen: 20000 vrachtwagens minder op de Antwerpse ring vanaf 2020. Onze ambitie is om al het haventransport per spoor te realiseren.  

    • Daarnaast zijn er ook duurzame innovaties zoals het upcyclen van restalcohol uit niet-alcoholische bieren naar ecologische wasmiddelen, samen met Ecover.  
      We halen in 2019 18 miljoen wegwerpbekers uit de markt en vervangen deze door 660.000 herbruikbare bekers.   

    • Deze en andere substantiële innovaties resulteerden in een vermindering van de logistieke CO2 voetafdruk met 9%. Doorheen de Belgische brouwerij, koeling en verpakkingsactiviteiten waren er zelfs CO2-reducties van 16, 24 en 36%. 
      Voor meer informatie kijk op https://ab-inbev.be/duurzaamheid.  

  16. Kan ik een brouwerij van AB InBev bezoeken?
    Beschikbare brouwerijen om te bezoeken kan men vinden via: https://www.breweryvisits.com/.

  17. Welke carrièremogelijkheden biedt AB InBev?
    Wij bieden uiteenlopende functies aan binnen het bedrijf. Kijk voor het huidige aanbod vacatures op ons Europees platform: eu.abinbevcareers.com

    Behoefte aan meer informatie? Lees hier het overzichtelijke AB InBev jaarverslag: Jaarverslag 2018 NL