Ons Global Innovation and Technology Center, kortweg GITEC, wordt aangedreven door een veelzijdig team van meer dan 120 wetenschappers en specialisten uit meer dan 20 landen. Samen werken ze hard aan baanbrekende innovaties en technologieën die wereldwijd erkenning krijgen.
Als brouwer zijn we afhankelijk van natuurlijke ingrediënten en begrijpen we als geen ander hoe belangrijk een schoon en gezond milieu en klimaat zijn. Daarom stelden we duurzaamheidsdoelstellingen op, zodat onze bieren ook in de komende 100 jaar en verder, mensen blijven samenbrengen.
Zonder water, geen bier. Zo simpel is het. Water is ons belangrijkste ingrediënt en we moeten deze natuurlijke bron zoveel mogelijk beschermen. Daarom is water efficiëntie cruciaal in al onze processen. Jaar op jaar proberen we ons waterverbuik te doen dalen. Tussen 2012 en 2020 is ons waterverbuik met 9% per liter bier gedaald in België. Vervolgens proberen we op een circulaire manier water in onze processen te gebruiken. Zo wordt ongeveer 20% van ons afvalwater in de brouwerij van Jupille en Leuven gezuiverd tot drinkbaar niveau om terug te gebruiken in onze processen. Al de rest van ons afvalwater wordt bovendien gezuiverd teruggegeven aan de natuur.’
Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan alleen maar het brouwen van bier. Ons doel is om ervoor te zorgen dat tegen 2025 100% van onze verpakkingen herbruikbaar zijn of grotendeels bestaan uit gerecycleerd materiaal. In België hebben we onze doelstelling al bereikt, gezien dat meer dan 60% van onze verpakkingsmix herbruikbaar is. Bovendien bevatten onze blikken 70% gerecycleerde inhoud en onze glazen flessen 68% gerecycleerde inhoud. We werken ijverig om ook na de laatste slok het recyclagepercentage te verhogen en onze consumenten hiervoor te sensibiliseren. Dit doen we samen met partners, waaronder FostPlus.
Zonder natuurlijke ingrediënten, geen bier. Daarom bieden we programma’s aan onze landbouwers in landen zoals de UK, om hen te ondersteunen en te verbinden. Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat alle landbouwers waar we rechtstreeks mee samenwerken, vakbekwaam, verbonden en financieel zelfredzaam zijn. In België kopen we onze ingrediënten en diensten zo lokaal mogelijk aan. Recente cijfers tonen dat we 58% van al onze goederen en diensten in eigen land aankopen. Onze gerst komt doorgaans uit buurland Frankrijk en hop uit buurland Duitsland of Tsjechië.
Een voorbeeld van ons duurzame engagement is onze samenwerking met 'Bio Brew'. Samen brouwen we uitzonderlijke bieren met uitsluitend biologische ingrediënten.
De grootste duurzaamheidsuitdagingen kan geen enkel bedrijf alleen oplossen. Daarom lanceerden we in 2018 100+ Accelerator. Dit is een incubatorprogramma dat ondernemingen stimuleert en ondersteunt om duurzame en sociale vraagstukken op te lossen. In 2021 stapten de nieuwe partners, The Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive Company en Unilever partners mee in het programma.
Onze rechtstreekse boeren ondersteunen, waterherstelprojecten in risicovolle gebieden verder uitbreiden, circulaire verpakking toepassen, en streven naar 100% hernieuwbare elektriciteit en een daling van onze CO2-uitstoot met 25% tegen 2025.