25 miljoen wegwerpbekers en 106 ton plastic bespaard

25 miljoen wegwerpbekers en 106 ton plastic bespaard

Evaluatie eerste herbruikbare bekers

Vorige zomer introduceerde AB InBev 660.000 herbruikbare bekers op bijna 80 evenementen en verschillende permanente locaties zoals bars, sportstadions en pretparken. De eerste resultaten na de zomer zijn indrukwekkend; de omschakeling bespaarde 25 miljoen wegwerpbekers - 7 miljoen meer dan gepland - wat neerkomt op 106 ton plastic. Dat betekent een besparing van 47,5% CO2. De netheid is verbeterd en tot 40% van de schoonmaakkosten en ongeveer 2 tot 3 uur reinigingstijd per dag zijn bespaard. Bovendien krijgt het initiatief steeds meer steun en een positieve beoordeling van de organisatoren. Dit blijkt uit een enquête van AB InBev bij een aantal deelnemende festivals en ongeveer 3214 festivalbezoekers. 

Het onderzoek toont vooral positieve trends. AB InBev produceerde zelfs aanzienlijk minder plastic bekers dan aanvankelijk was voorzien. "We hebben ook gemerkt dat kleinere festivals en overheidsevenementen zelf overschakelen naar herbruikbare bekers, dus we hoeven geen wegwerpbekers te leveren. In totaal dronken Belgen ongeveer 25 miljoen AB InBev-bieren uit herbruikbare bekers, die normaal gesproken gedronken worden in wegwerpbekers, " zegt Ioana Muresanaankoper bij AB InBev. 

Ook de festivalbezoeker ziet de nieuwe beker als een positieve ontwikkeling. Uit een enquête onder festivalgangers blijkt dat 96% de herbruikbare beker verkiest boven de wegwerpbekers. Ondanks het feit dat voor de meeste evenementen een garantie van de consument wordt gevraagd, heeft de consument een extra inspanning over om een ​​herbruikbare beker te gebruiken. 

Uitdaging: 6,8% van de herbruikbare bekers verdwijnt 

Ondanks de positieve feedback van de festivalgangers blijft het echter een uitdaging voor evenementen om alle bekers terug te winnen. Uit de interne cijfers van AB InBev blijkt dat gemiddeld ongeveer 6,8% van de herbruikbare bekers van de evenementen verdwijnt. Dit percentage is hoger als er geen voorschot wordt betaald. "Samen met de festivals kijken we hoe we dit kunnen optimaliseren, maar we zien wel enkele logische trends, zoals gesloten versus open evenementen waarmee we kunnen samenwerken", zegt Ioana Muresan nog. 

Deze zomer: 47,5% CO2-besparing 

Wanneer de beker meer dan 4 keer wordt hergebruikt, is de C02 afdruk van herbruikbare bekers 2,5% lager dan die van wegwerpbekers. Om dit resultaat te berekenen, heeft Ecocup een tool laten ontwerpen door RDC Environnement. Die houdt rekening met productielocatie, wasruimte, elektriciteit, water, zeep, kartonnen dozen, pallets, tellers, transport, enz. Voor de AB InBev-bekers is de mogelijke hergebruikfrequentie 120 keer. Zelfs na veelvuldig gebruik en een groot aantal wasbeurten voldoen de AB InBev-bekers nog steeds aan de hoogste normen. "De bekers worden gewassen en gedroogd in professionele omstandigheden en bij ultrahoge temperaturen," voegt Muresan toe. "Het Ecocup berekeningssysteem, geeft aan dat we deze zomer al een gemiddelde CO2-besparing van 47,5% hebben gerealiseerd in vergelijking met PP- en PET-bekers", verduidelikt Muresan. 
 
Engagement als sectorleider 

"In plaats van naar elkaar te blijven kijken omdat de herbruikbare oplossing in België nog niet helemaal perfect is, hebben we ons als sectorleider volledig geëngageerd. We zien nu de vruchten van het initiatief", zegt Gilles Nackaerts , Horeca directeur AB InBev België. En dat is niet zonder navolging: de grootste fabrikanten van herbruikbare bekers investeren in nieuwe wasserijen en mobiele wasserijen. Kleinere producenten zijn ook steeds meer overtuigd en komen met innovatieve materialen en ideeën, zoals automaten, innovatieve bekerhouders, enz. De mentaliteit van verschillende organisatoren verandert ook. 

Circulaire doelstellingen AB InBev, Home of Beer 

Alleen door samenwerking kunnen ambitieuze doelstellingen worden bereikt. AB InBev wil als Home of Beer zorg dragen voor haar thuisland België. Tegen 2020 wil AB InBev meer partners van evenementen overtuigen of met hen samenwerken om een ​​duurzame, op maat gemaakte oplossing te ontwikkelen. Dit initiatief is in lijn met AB InBev's wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen en ondersteunt de oproep van de wetgever om de plastic voetafdruk van festivalorganisatoren te verminderen.* Uiteindelijk wil de brouwer tegen 2025 100% herbruikbare of grotendeels gerecyclede verpakkingen gebruiken voor zijn producten. 

Om de positieve resultaten kracht bij te zetten, lanceerden de AB INBev collega's hun eigen versie van gekende Cupsong. U kan die hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=fTdWXGX484c&feature=youtu.be

* De Vlaamse overheid verplicht alle organisatoren van openbare evenementen te stoppen met het gebruik van wegwerpverpakkingen voor dranken, tenzij kan worden aangetoond dat 90% van de verpakkingen selectief wordt ingezameld. 

Contacteer ons
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux