AB InBev viert biererfgoed met nieuwe identiteit “Home of Beer"
De leidinggevende brouwerij verwelkomt reizigers terug thuis met een gratis Stella Artois en bevestigt haar engagement voor lokale innovatie, investeringen en duurzaamheid in België.
Vrijdag 28 juni 2019 — 28 juni 2019 – Brussel. Om haar eeuwenlange Belgische brouwexpertise en iconische Belgiche bieren zoals Stella Artois, Leffe en Hoegaarden te eren, versterkt AB InBev haar Belgische identiteit en lokale verankering met de onthulling van haar nieuwe identiteit: Home of Beer.
Met brouwactiviteiten in meer dan 50 landen en meer dan 500 merken verkocht over 100 landen, is AB InBev nog steeds thuis in België. Hier worden de bieren al sinds eeuwenlang gebrouwen. Stella Artois, het Belgische icoon, is vandaag het 4de meest gewaardeerde biermerk in de wereld en blijft zeer snel groeien, met vorig jaar nog eens een stijging van 5,2% in wereldwijde verkoop en een 8% stijging in export vanuit België. Sinds 2014, zijn de Stella Artois export volumes vanuit België verdubbeld.
Om dit aanhoudend succes en haar rijke geschiedenis, die teruggaat tot 1366, te vieren lanceert de grootste brouwer ter wereld de komende maanden een aantal initiatieven die zullen bijdragen aan de Belgische biercultuur. Het allereerste is het verwelkomen van reizigers in de eerste week van juli met een verse Stella Artois en een specifiek bierglas bij aankomst in Brussels Airport, uitgedeeld door AB InBev medewerkers. AB InBev zal ook gepersonaliseerde “Welcome to the Home of Beer” pancarten uitdelen die vrienden en familie kunnen uitdelen wanneer ze mensen komen ophalen op de luchthaven. Reizigers zullen ook een Belgisch bierpaspoort krijgen met gratis bonnen voor geselecteerde cafés in Brussel.
Carlos Brito, CEO van AB InBev, liet tijdens een speciale persconferentie in Brussels Airport optekenen dat:
“Onze bieren maken al generatieslang deel uit van het leven van mensen. Als brouwer, zijn wij de thuis van vele hoogkwalitatieve bieren en hebben we ervoor gezorgd dat onze bieren zich wereldwijd thuis voelen. Maar thuis is ook waar onze brouwtraditie eeuwen geleden startte, in Leuven en de rest van België. Nu kan je van onze vele iconische bieren, zoals Stella Artois, Leffe en Hoegaarden waar ook ter wereld genieten. En het is eigen aan de Belgen om bescheiden te zijn, maar ik merk dat ze zeer trotse ambassadeurs zijn als ze onze bieren tegenkomen op een citytrip in New York of op een strand in Thailand. We willen datzelfde gevoel van trots ook oproepen in hun thuisland.”
Hij voegde eraan toe: “We blijven onze Belgische activiteiten uitbouwen aan een hoog investeringsritme. Dit jaar zullen we 94 miljoen investeren, om zo op een duurzame manier te groeien.”
Arnaud Hanset, Marketing directeur AB InBev voor onder meer België, legt uit:
"Vanaf het moment dat passagiers in België toekomen, willen we dat ze de unieke smaak van een echt Belgisch pintje proeven, een Stella Artois geserveerd in een perfect glas. We verwelkomen onze Belgische landgenoten terug thuis en laten andere wereldburgers onze Belgisch iconisch bieren proeven vanaf het moment dat ze voet aan de grond zetten in België.
Thuis is waar het hart is, thuis is waar mensen zichzelf kunnen zijn, waar ze kunnen lachen en graag zien, plannen maken voor de toekomst en kunnen terugblikken op mooie herinneringen.
Ons land, met een biercultuur die zo uniek is dat Unesco het erkende als Werelderfgoed, is thuis voor AB InBev. “
Bekijk hier de video: https://youtu.be/9rQHjnAyK4M
------------
Noot voor de redactie
AB InBev heeft in de voorbije 4 jaar binnen zijn Belgische activiteiten significant geïnvesteerd in innovatie, lokale business en duurzaamheid.
AB InBev is een thuis voor bier:
De 5 AB InBev brouwerijen (Leuven, Jupille, Hoegaarden, St-Pieters-Leeuw, Buggenhout) vormen het kloppend hart voor de Belgische activiteiten, die gebaseerd zijn op een erfgoed in Leuven dat teruggaat tot 1366. De 7 Best Beer Awards die we in 2018 met onze Belgische merken gewonnen hebben, zijn een erkenning voor de dagelijkse inspanningen en het streven naar perfectie van onze 40 brouwmeesters. AB InBev is trots dat het bieren brouwt voor alle gelegenheden. De brouwer lanceerde het niet- en laag-alcoholisch biersegment op de Belgische markt. Dit is nu een volwaardige productcategorie in België met een marktaandeel van 5,7% van de biermarkt. Het niet-alcoholisch biersegment groeit nog steeds met 12,1% ten opzichte van 2018. Daarmee blijft het één van de snelst groeiende categorieën in alle segmenten van de consumentengoederen in België.
AB InBev is een thuis voor zijn mensen:
AB InBev heeft 3.160 werknemers in België. De werkgelegenheid is sinds 2015 gegroeid met 13%. 88% van de werknemers zijn Belgen, maar in totaal werken er wel 46 verschillende nationaliteiten in één van de 5 brouwerijen, één van 8 depots, in het wereldwijde innovatiecentrum van AB InBev of in het hoofdkwartier van de groep in Leuven.
AB InBev is een thuis voor Duurzame Innovatie:
Heel wat van AB InBev’s nieuwe bieren en baanbrekende (brouw-)technologieën zijn ontwikkeld in GiTec, het wereldwijde Innovatie en Technologie Center van AB InBev in Leuven. In de voorbije vier jaar spendeerde AB InBev 240 miljoen € aan innovatieprojecten in GiTec. Dat resulteerde in nieuwe bieren zoals Leffe Blonde 0.0% of milieuvriendelijke brouwtechnieken. Bovendien werkt GiTec erg hard om AB InBev’s duurzaamheidsdoel te halen om 100% van de producten te verpakken in hernieuwbare of grotendeels gerecycleerde materialen. Vanaf deze zomer zal AB InBev Jupiler 6 packs in België verpakken in 100% gerecycleerd plastic.
In 2018 verminderde de brouwer zijn logistieke CO2 voetafdruk al met 9%. In april van dit jaar begon AB InBev zijn logistieke stromen te verschuiven van de weg naar het water door bier via binnenwateren te transporteren van Jupille naar de haven van Antwerpen. Door 5.000 trucks van de weg te halen in 2019 en 10.000 in 2020, zal de logistieke CO2 uitstoot in Jupille met 30% verminderd worden.
Doorheen de Belgische brouwerij, koeling en verpakkingsactiviteiten waren er zelfs CO2-reducties van 16, 24 en 36%.
AB InBev is een thuis voor veel Belgische bedrijven:
AB InBev kocht in 2018 58% van zijn goederen en diensten in België. De brouwer ondersteunt hierbij zowel KMO’s (69%) en grote bedrijven (31%), wat leidt tot substantiële indirecte jobcreatie in België.