Stella Artois verkozen tot 's werelds beste internationale pils

Stella Artois verkozen tot 's werelds beste internationale pils

Vier authentieke Belgische AB InBev bieren, Stella Artois, Deus, Leffe en het pasgelanceerde Selection Lambic winnen prestigieuze Global Beer Awards. Respectievelijk in de categorie Beste internationale pils, Beste Brut Bier, Beste niet-alcoholische Belgisch bier en Beste Lambiekbier. De World Beer Awards belonen de allerbeste internationaal erkende bierstijlen. Alexander Soenen, Stella Artois brouwerijdirecteur in Leuven is trots: “Dit is een beloning voor de mensen in de brouwerij die hier dagelijks voor bijna de hele wereld Stella Artois brouwen. Wij en alle Belgen mogen terecht fier zijn op onze Belgische pils."

Deze jaarlijkse 'World’s Best Beers’ proeverij selecteert, beloont en promoot de 'World's Best Beers' over de hele wereld. Een van de voorwaarden voor deelnemende bieren is dat ze algemeen verkrijgbaar moeten zijn en te koop zijn in flessen of blikjes. Binnen de landenselectie vallen onder andere ook Hoegaarden, Karmeliet en Cubanisto, het rum flavoured AB InBev bier, in de prijzen in België. Net als Hertog Jan in meerdere categorieën in Nederland, Cervezas la Virgen in Spanje, Stella Artois GlutenFree in de categorie 'Gluten Free' in Brazilië en Goose Island in the categorie ‘Flavoured Stout’ in Korea. Franziskaner won dan weer in verschillende stijlen in Duitsland, waaronder de categorie ‘Alcoholvrije bieren’, en Gentleman’s WIT in Belgian Style Witbier in het VK.

Stella Artois

Stella Artois, het Belgische icoon, is vandaag het 4de meest gewaardeerde biermerk in de wereld en blijft zeer snel groeien, met vorig jaar nog eens een stijging van 5,2% in wereldwijde verkoop en een 8% stijging in export vanuit België. Sinds 2014, zijn de Stella Artois export volumes vanuit België verdubbeld. 

Prijzen bevestigen Belgisch engagement

AB InBev voelt zich door deze prijs ook erkend in haar engagement naar de Belgische biermarkt toe. “Sinds 1366 brouwen we in Leuven. Als “Home of Beer” zijn we het aan onszelf verplicht om Stella Artois, het Belgische icoon wereldwijd in de markt te zetten,” klinkt het. De herlancering van Sélection Lambic en de winst voor de Belgische bieren Stella Artois, Leffe en Deus, sluiten perfect aan bij de focus op de Belgische thuis en het traditionele erfgoed van moederbedrijf AB InBev. Sinds juni viert AB InBev die Belgische roots met de nieuwe 'Home of Beer' identiteit.

NOTES:

  • Leffe 
    Leffe wint in totaal maar liefst 7 prijzen in verschillende categorieën. Waaronder de prijs van beste Belgische niet-alcoholisch bier voor Leffe Blonde 0.0% en voor Belgian Style Ale voor Leffe d'Ete. "We zijn blij dat de bierliefhebber de krachtige, typische Leffe body ook meteen in de Leffe Blonde 0.0% herkent en naar waarde schat," klinkt het bij AB InBev. Leffe Blonde 0.0% is het eerste alcoholvrije abdijbier en werd pas begin dit jaar gelanceerd. Daarnaast ook zilveren medailles voor Leffe Royale Blond  en Leffe Ambrée en brons voor Leffe Bruin, Leffe Ruby en Leffe 9 Rituel. 
     
  • Selection Lambic
    De 'Selection Lambic' bieren worden alleen gebrouwen in de Zennevallei en het Pajottenland en die ligging is cruciaal voor de correcte gisting en smaakontwikkeling. Lambiek, oude gueuze en oude kriek zijn sinds 1997 wettelijk beschermd en zijn door Europa erkende en beschermde oorsprongsbenamingen en een gegarandeerde traditionele specialiteit.

    Sem Vandecan, brouwerijdirecteur voor Belle-Vue, is super trots op de prijs voor Selection Lambic: “We hebben dit bier vorig jaar na 20 jaar terug gebrouwen en op de markt gebracht en dit dankzij de unieke kennis van onze meest ervaren medewerkers. Velen van hen waren al bij ons aan de slag ten tijden van Constant en Roger Vanden Stock en zijn de brouwerij al die jaren trouw gebleven. Het resultaat is een authentiek bier met een zeer oud recept, dat gemaakt wordt van verschillende jaargangen Belle-Vue Kriek en heeft dankzij jarenlange rijping een mooie balans tussen kruidigheid en fruitigheid.” 
     
  • Deus
    Deus wordt gebrouwen en vergist in België. Vervolgens vinden in Frankrijk volgens eeuwenoude techniek de rijping, klaring en de ontgisting plaats. Het resultaat is een een mousserend bier met een frisse lichtdroge smaak. 

Info: http://www.worldbeerawards.com/shares/World-Beer-Awards-2019-Style-Winners.pdf

-----------

Over AB InBev, “Home of Beer”:

De 5 AB InBev brouwerijen (Leuven, Jupille, Hoegaarden, St-Pieters-Leeuw, Buggenhout) vormen het kloppend hart voor de Belgische activiteiten, die gebaseerd zijn op een erfgoed in Leuven dat teruggaat tot 1366. AB InBev heeft 3.160 werknemers in België. De werkgelegenheid is sinds 2015 gegroeid met 13%. 88% van de werknemers zijn Belgen, maar in totaal werken er wel 46 verschillende nationaliteiten in één van de 5 brouwerijen, één van 8 depots, in het wereldwijde innovatiecentrum van AB InBev of in het hoofdkwartier van de groep in Leuven.

In 2018 verminderde de brouwer zijn logistieke CO2 voetafdruk al met 9%. Doorheen de Belgische brouwerij, koeling en verpakkingsactiviteiten waren er zelfs CO2-reducties van 16, 24 en 36%.

AB InBev kocht in 2018 58% van zijn goederen en diensten in België. De brouwer ondersteunt hierbij zowel KMO’s (69%) en grote bedrijven (31%), wat leidt tot substantiële indirecte jobcreatie in België.

Contacteer ons
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux