Rondvraag horecaklanten AB InBev: slechts 1,3% horecaondernemers gecontacteerd i.v.m mogelijke besmetting

Rondvraag horecaklanten AB InBev: slechts 1,3% horecaondernemers gecontacteerd i.v.m mogelijke besmetting

AB InBev, een van de brouwers aangesloten bij de federatie van de Belgische Brouwers die oproept voor evidence-based horecamaatregelen, deed in tussentijd ook een bevraging rond contact tracing bij 230 van haar cafés.

“We krijgen zelf veel vragen van onze cafés voor advies en besloten hen de vraag te stellen of ze ooit al gecontacteerd zijn door een corona contactcenter,” zegt Pieter Anciaux, hoofd Horeca voor AB InBev. De klantendienst koppelde de vraag rond contact tracing aan haar reguliere telefoons en daaruit bleek dat slechts 3 – of dus 1,3%  - van de cafébazen al een contacttracer aan de lijn had. Twee van hen, 0,9%, werden daarna geïnformeerd over een mogelijke cluster.

De brouwer vindt zichzelf niet geplaatst om hieruit conclusies te trekken, maar wil wel weten hoe ze haar klanten in de toekomst gerust kan stellen en moet adviseren. AB InBev herhaalt daarom nog eens de vraag van de Brouwers Federatie waar ze bij is aangesloten om evidence based corona maatregelen. “Volksgezondheid is prioritair, dus horecaondernemers hebben alle begrip voor wetenschappelijk onderbouwde maatregelen. Ze zijn ervan doordrongen dat ze hun café volgens de regels moeten openen, de meesten doen dat ook zeer nauwgezet net omdat het café hun broodwinning is. We kunnen hen niet langer gerust stellen dat als ze regels respecteren en controles doorstaan, de zaak geopend kan blijven. Dit is pijnlijk en creëert onzekerheid. Ook het statuut voor Brusselse horeca zoals gepubliceerd in het staatsblad is niet voor iedereen duidelijk, dus onze salesmensen op de baan kunnen voorlopig ook geen duidelijkheid scheppen."