Q3 Resultaten – Herstel en Heropbouw van de Belgische Markt

Q3 Resultaten – Herstel en Heropbouw van de Belgische Markt

Het afgelopen derde kwartaal kreeg onze Belgische biermarkt voor de eerste keer een voorzichtige kans tot herstel.

Tijdens het derde kwartaal opende al 87% van onze horecapartners hun deuren. Er tekende zich in de horeca een duidelijke groei af ten opzichte van 2020, onder meer dankzij de stijgende populariteit van onze meer premiumbieren Stella Artois, Tripel Karmeliet en dankzij de succesvolle lancering van het sterk blonde bier Victoria. Het herstel blijft uitdagend: door het slechtere zomerweer en de veiligheidsrestricties die tot 1 oktober van kracht waren, bleef de horecaverkoop nog beneden het niveau van de laatste normale zomermaanden in 2019. Aangezien wij willen bijdragen aan het herstel van de hele sector en ons verantwoordelijk voelen voor veel van onze horecapartners, investeerden we als brouwer dit kwartaal meer dan 7 miljoen euro in de Belgische horeca, onder meer in nieuwe tapinstallaties. Daarnaast lanceerden we na zes jaar de Stella Artois Draught Master wedstrijd in België, de verkiezing van de Beste Belgische tapper, om de horeca op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten.

In de supermarkten zagen we een lichte daling ten opzichte van hetzelfde sterke kwartaal in 2020 en zijn we nog niet terug op het niveau van de laatste pre-covid zomermaanden in 2019. Die trend tekent zich af in de hele biercategorie.

Fabio Sala, President AB InBev BeNeLux en Frankrijk, dankt de Belgische regering voor de grondige en zeer snelle vaccinatiecampagne die de horecasector een nieuw elan gaf.

“We zijn vooral zeer blij dat we weer op café kunnen, zeker in een land waar de biercultuur deel uitmaakt van het Unesco erfgoed. Wij moeten allemaal waakzaam en voorzichtig blijven aangezien de pandemie nog niet voorbij is; door correct te handelen en de gezondheidsrichtlijnen van de overheid te volgen, zijn wij er zeker van dat we de eindejaarperiode voor onze horecapartners kunnen vrijwaren en de gezellige cafébeleving zoveel mogelijk kunnen garanderen.  Het herstel op de Belgische biermarkt is nog verre van voltooid en de situatie blijft zeer precair, dit is een belangrijk momentum voor iedereen. Ons engagement als bedrijf is ‘Mensen samenbrengen’, maar uiteraard altijd op een veilige manier,”

Community support

Als brouwer zijn we afhankelijk van bloeiende gemeenschappen aangezien de meeste van onze producten lokaal worden geteeld, gebrouwen en verkocht. Vorig kwartaal kochten we goederen en diensten van 535 kleine en middelgrote ondernemingen in België. Deze aankopen variëren van ingrediënten zoals mout voor het bier tot adviesdiensten voor innovatieve projecten.

Daarom is het ook ongelooflijk belangrijk dat we onze middelen aanwenden om onze gemeenschappen te steunen wanneer ze dat het meest nodig hebben. In juli hebben we onze teams gemobiliseerd om diegenen te helpen die leden onder de gevolgen van de dodelijke overstromingen die vele landen in Europa, en ook in België, hebben getroffen. 

Luik kreeg te maken met een ongekende watersnood in het zuiden van ons land, in de buurt van onze Jupiler brouwerij in Jupille. Dit heeft impact gehad op onze operaties en vooral ook onze collega’s. We hebben hen intern ondersteund door middel van donaties en bovendien hebben we tijdens het weekend dat volgde op de ramp, ook meteen 130.000 blikjes water, 7.500 T-shirts en 15.000 handdoeken geschonken tijdens de eerste noodhulpfase. Ons bedrijf maakt deel uit van de lokale gemeenschap en het is belangrijk dat we onze middelen gebruiken om deze te ondersteunen in tijden van crisis.

Duurzaamheid

Ons engagement om duurzamer te brouwen blijft onwrikbaar naarmate we werken aan koolstofneutraliteit. Wij blijven onze focus leggen op duurzaamheid met onze nieuwe elektrische truck die op volle toeren draait en meer dan 80 cafés belevert in Leuven. Alle elektriciteit in onze brouwerijen is aangekochte groene energie en vanaf maart 2022 openen we onze eigen zonnepanelenpark in Spanje. Ook op onze daken creëren we lokaal groene energie: dit kwartaal werden maar liefst 40 miljoen pintjes op zonne-energie gebrouwen met onze 12.328 zonnepanelen.

Ons Global Innovation & Technology Center in Leuven heeft 's werelds lichtste bierflesje op de markt ontwikkeld. Met een gewicht van 150 gram verminderen we onze C02-uitstoot met 17% per flesje. De besparing op de CO2-uitstoot van de jaarlijkse glasproductie met deze nieuwe ontwikkeling staat gelijk aan de CO2-uitstoot van 62.000 auto's.

Werkgelegenheid

Wij zijn blij om de voorbije maanden al onze 3.165 mensen terug in onze kantoren en brouwerijen terug te hebben verwelkomd, dat is een stijging in werkgelegenheid van 22% t.o.v. 2015. We namen 109 mensen extra aan, waarvan 22 rechtstreeks van de schoolbanken. AB InBev investeerde ook aanzienlijk in de vernieuwing van haar hoofdkantoor in Leuven, bedoeling is om werknemers een thuis op het werk aan te bieden, met een mix van stille ruimtes, hybride ruimtes waar mensen samenwerken en voldoende kleine en grote vergaderruimtes. Ook de fitnessruimte werd helemaal vernieuwd. Er is zelfs een mindfulnessruimte waar je zowel fitness als yoga kan doen.

Meer informatie hier. One_Pager_NL.pdf - 341 KB

 

® Belga Image

 

 

 

Nieuws