PRIMEUR: Allereerste E-Truck bierlevering in Brussel

PRIMEUR: Allereerste E-Truck bierlevering in Brussel

Groene logistiek

 

  • De Jupiler E-truck, eerste in z’n soort in Brussel en de tweede voor AB InBev, belevert de Brusselse cafés en bierhandelaars
  • Elke Van den Brandt, minister van mobiliteit, Openbare Werken en Verkeerveiligheid voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, geeft het ​ startschot voor de eerste bierleveringen
  • De MAN Electric Truck stoot geen CO2 uit en zorgt voor minder lawaaioverlast dan een Dieseltruck

AB InBev heeft vandaag de eerste 100% elektrische, emissievrije Brusselse bierlevering uitgevoerd met de Jupiler E-truck. De truck zelf wordt geladen met 100% groene elektriciteit voorzien door de zonnepanelen op het dak van het AB InBev depot te Anderlecht. AB InBev heeft de ambitie om al haar stadsdistributies met "low of zero emission" voertuigen uit te voeren. Dit past in het wereldwijde engagement van de brouwer om tegen 2040 Net Zero te gaan in de volledige waardeketen.

Philippe Seminck, logistiek directeur BeNeLux en Frankrijk bij AB InBev: “Als brouwer die afhankelijk is van natuurlijke ingrediënten zien we het als onze verantwoordelijkheid om in te zetten op CO2-reductie om zo onze Net Zero doelstelling te behalen. Zo willen we op termijn naar een volledige laag emissie vloot in Brussel. We willen het voortouw nemen en andere bedrijven inspireren.”

We streven in Brussel naar een stad op mensenmaat, met minder luchtvervuiling en minder lawaaioverlast. AB InBev is hier één van de pioniers in de verduurzaming van de logistieke keten en het transport van goederen. Als de overheid en de privésector de handen in elkaar slaan, kunnen we veel meer”, zegt minister van mobiliteit Elke Van den Brandt.

Net Zero, van boer tot consument, tegen 2040 wereldwijd

AB InBev positioneert zich als een echte pionier in groene logistiek. Zo test de brouwer verschillende technologieën en was de eerste met een E-truck in België. “Voor korte afstanden in stadscentra is elektrisch rijden de toekomst, voor lange afstanden kijken we naar technologieën zoals waterstof. Vanaf dit jaar kopen we eveneens geen dieseltrucks meer aan voor Brussel,” aldus Seminck. AB InBev verwacht ook engagement van verschillende leveranciers, goed bestuur en een duidelijk overheidskader.

"Ons doel is om tegen 2040 over onze hele waardeketen, van boer tot consument, Net Zero te behalen, logistiek is goed voor 10% van onze uitstoot over de keten", aldus Seminck. 

E-truck : groene ritten

Deze Brusselse e-truck is een MAN Electric Truck. De E-truck heeft een capaciteit van 160 autonome kilometers en zal op 1 ronde gemiddeld een tiental zaken bezoeken in het Brusselse. De elektrische energie komt het depot binnen via de zonnepanelen op het dak. De e-truck is dus over de ganse lijn CO2 neutraal en leidt dus naar een volledige Net Zero waardeketen.

Bijkomstig zal MAN de huidige energievoorziening van zijn productiefabrieken omschakelen naar groen geproduceerde waterstof (H2), zodat de volledige “Well to Wheel” waardeketen, CO2 neutraal wordt.

Het unieke aan deze elektrische vrachtwagen, nog steeds een van Europa's eerste gecommercialiseerde e-trucks, is dat hij als e-truck van de band rolt en dus de start kan zijn van een echte elektrische vloot. Tot hiertoe waren vele elektrische voertuigen omgebouwde dieselwagens, daardoor minder efficiënt en moeilijker schaalbaar.

Multimodaal transport

De brouwer is voorloper op het vlak van multimodaal transport. Treinen en boten worden waar mogelijk ingezet, maar voor stadsritten zijn vrachtwagens nog steeds belangrijk. AB InBev vertrouwt op de modernste data-analysetechnieken om de routes die de vrachtwagens afleggen te optimaliseren en zo het aantal kilometers dat ze moeten afleggen te verminderen.Voor Brussel wordt gekeken naar de mogelijkheid van binnenvaart en naar een centrale hub – een nieuw depot te Vilvoorde - als draaischijf van onze logistieke keten.

 

 

 

Duurzaamheid