Premier Wilmès vult allereerste bierblikken in uitgebreide Hoegaarden brouwerij

Premier Wilmès vult allereerste bierblikken in uitgebreide Hoegaarden brouwerij

Investering van 50 miljoen euro

HOEGAARDEN - Woensdag 12 februari huldigde Premier Sophie Wilmès de start van de nieuwe blikkenlijn in Hoegaarden. Met haar druk op de knop schoot de nieuwe verpakkingslijn, een investering van meer dan 50 miljoen euro en goed voor 100miljoen blikken in het eerste jaar, in werking. De uitzonderlijke investering is het gevolg van de wereldwijd stijgende populariteit van het Hoegaards witbier. “Vandaag staan we létterlijk voor de toekomst van onze brouwerij. De uitbreiding die we vandaag inhuldigen, deze state-of-the-art blikkenlijn, verankert ons nog wat steviger in onze thuisgemeente Hoegaarden en in België, de Home of Beer,” zegt een trotste brouwerijmanager Karen Rombaut. De bouw van de nieuwe verpakkingshal startte begin 2019 en kent nu haar operationele start.

 

Hoegaarden is wereldwijd enorm in trek. Het Belgisch witbier groeide tussen ‘14 en ’19 met 43%. Om de toekomst te vrijwaren, creëerde de brouwer maar liefst 20.000 m2 nieuwe oppervlakte op haar braakliggend terrein in Hoegaarden. De extra capaciteit is goed voor een blikkenlijn, magazijnen en nieuwe warme kamers. Aan de groei zijn ook 30 extra jobs gelinkt, een stijging van 15 % op een bestaande basis van 190 brouwerijjobs in Hoegaarden. De lijn zal Hoegaarden bier verpakken, maar de verpakkingshal zal ook andere bieren afvullen uit het AB InBev portfolio.

90.000 blikken per uur

De nieuwe lijn maakt het mogelijk om in het eerste jaar 100 miljoen blikken af te vullen, aan een snelheid van 90.000 blikken per uur. Op maximale capaciteit kan het volume in de toekomst nog toenemen tot 300 miljoen blikken. 

De verpakkingshal is verder gebouwd volgens de allernieuwste standaarden op de markt, goed voor hoge snelheden en afvulcapaciteit. De machines zijn ook zeer efficiënt in water en energieverbruik en laten verschillende soorten verpakkingen toe. Op het dak liggen 2100 zonnepanelen, goed voor 20% van de totale elektriciteitsbehoefte van de site in Altenaken. 

Premier en burgemeester huldigen Hoegaarden

Woensdag werd de nieuwe blikkenlijn officieel ingehuldigd in het bijzijn van Premier Sophie Wilmès. Zij gaf een speech over het belang van lokale investeringen en drukte de startknop in voor de allereerste afvulling van de Hoegaarden blikken.

Ook de burgemeester van Hoegaarden, Jean-Pierre Taverniers, was aanwezig om het officiële inhuldigingsmoment bij te wonen. De brouwerij is dankbaar voor de lokale ondersteuning en zet ook zelf in op een grote betrokkenheid met de buurt. “De verankering van onze brouwerij in de lokale gemeenschap is uniek. We zullen in het najaar – als ook de warme kamers klaar zijn – de buurtbewoners uitnodigen voor een rondleiding, zodat ze de voeling behouden met hun bieren en het brouw en-productieproces.” Er wordt ook voortdurend gekeken hoe de impact op de omgeving kan worden beperkt. 

Brouwproces Hoegaarden

Dankzij de nieuwe hal verloopt nu het volledige brouw- en afvulproces van Hoegaarden flesjes en blikken in Hoegaarden. De brouwerij – met een brouwtraditie die teruggaat tot 1445 - heeft een maximale brouwcapaciteit van 1,5 miljoen hectoliter. Ze focust voornamelijk op Hoegaarden, maar brouwt ook een aantal andere speciaalbieren met hergisting.

Investeringen en bouw lopen verder

De komende maanden volgt ook de aangekondigde bouw van extra magazijnen en nieuwe warme kamers. “Vooral dat laatste is cruciaal voor ons erfgoed. Hoegaarden is een bier dat nadat het gebotteld is, nog zo’n 10 dagen hergist op fles in warme kamers. Deze warme kamers maken integraal deel uit van ons erfgoed en de brouwtraditie,” benadrukt brouwerijmanager Rombaut. Die plannen zijn begroot binnen de 50 miljoen euro investering, maar in de verpakkingshal is ook nog fysieke ruimte over voor verdere toekomstige investeringen in verpakkingsmachines.

Home of Beer
Met de uitbreiding bevestigt AB InBev ook haar lokale engagement in België. De brouwer, die zowel België als zichzelf kadert als de Home of Beer, investeerde de afgelopen jaren gemiddeld 100 miljoen euro per jaar in haar Belgische activiteiten. “We blijven groeien en dat doen we op een verantwoorde en duurzame manier. We zijn de thuisbasis van het bier. En thuis zorgen wij voor onze  mensen, onze omgeving en onze economie,” benadrukt Fabio Sala, Business Unit President voor AB InBev België.  “Dit uitbreidingsproject is uiteraard een mooi voorbeeld van die strategie. “

AB InBev stelt vandaag in België bijna 3.300 mensen tewerk, een stijging van 16% sinds 2015. Het grootste deel van alle goederen en diensten wordt aangekocht in België. En 70% van die goederen en diensten wordt geleverd door KMO's. Dit leidt tot een aanzienlijke indirecte tewerkstelling en toegevoegde waarde in België.

Foto's  van de persconferentie beschikbaar op www.ab-inbev.be vanaf 14u

Onze passie