Leffe Blond 0.0%: het allereerste volledig alcoholvrije abdijbier in België

Markt alcoholvrije bieren in volle groei

Dit weekend lanceert Leffe het allereerste Belgische alcoholvrije abdijbier: Leffe Blond 0.0%. Het nieuwe bier is voor de brouwer een echt paradepaardje en wordt in primeur voorgesteld op de Horeca beurs in Gent. Na de lancering van Hoegaarden 0.0% als allereerste alcoholvrije witbier in 2011 en de  zeer succesvolle Jupiler 0.0% in 2016 breidt brouwerij AB InBev vanaf 2019 haar niet-alcoholische assortiment uit met het allereerste alcoholvrije abdijbier Leffe Blond 0.0% in de categorie speciaal bieren.

“We zijn fier dat we er dankzij de expertise van onze brouwmeesters als eersten in geslaagd zijn om nu ook een alcoholvrij bier te maken dat volledig trouw blijft aan de kwaliteit en authenticiteit van het eigenlijke Leffe abdijbier. Een bierliefhebber zal de krachtige, typische Leffe body meteen herkennen,” zegt Arnaud Hanset, Marketing Directeur voor AB InBev West-Europa. “De Leffe Blond 0.0% is een nieuwe Leffe variant die een fruitige smaak combineert met een bittere toets en tegelijkertijd de karakteristieke smaak van kruidnagel, vanille en gerookt behoudt,” vult Wouter Gys, brouwer en innovatie manager voor AB InBev, aan.

Vanaf 19 november kunnen horeca uitbaters de nieuwe Leffe proeven en bestellen op de horecabeurs. Voor de consument is het nog iets langer wachten, het nieuwe bier komt vanaf januari 2019 in de rekken.

Markt alcoholvrije bieren explodeert

De voorbije jaren is de consumptie van alcoholvrije bieren geëxplodeerd. Steeds meer  consumenten zijn volgens onderzoek op zoek naar niet- of laag alcoholische alternatieven. De bevraagde consument scoort Leffe Blond 0.0% in smaaktests even goed als Leffe Blond als het gaat om “een bier waar je kan van genieten”. Alcoholvrij bier heeft afstand gedaan van zijn sociale stigma en is nu een volwaardige productcategorie in België met een marktaandeel van 3.1%* van de biermarkt. Het segment van de niet-alcoholische bieren groeit nog steeds met 30% versus 2017. Het is daarmee een van de snelst groeiende categorieën van alle consumentengoederensegmenten in België. Met dit nieuwe bier wil Leffe alcoholvrije bieren nog meer toegankelijk maken. Door het behoud van een gebalanceerde body, wordt de shift voor de consument naar alcoholvrij bier een stuk makkelijker.

0.0%: alcohol verwijderd na fermentatie

De smaak van een alcoholvrij bier als Leffe Blond 0.0% is authentiek en kwalitatief dankzij een unieke, door de brouwmeesters van de AB InBev brouwerij ontwikkelde de-alcoholisatietechniek. De bieren doorlopen het hele brouwproces en de alcohol wordt er pas na het fermentatieproces uit verwijderd. Leffe kan op die manier het allereerste volledig alcoholvrije Belgische abdijbier brouwen. Eerder kwamen er al speciaal- en of abdijbieren op de markt met een laag alcoholpercentage (noot: in België valt bier onder 0,5% onder de categorie niet-alcoholisch bier), maar nooit eerder was het alcoholpercentage voor een abdijbier of een zo iconisch speciaal bier als Leffe Blond 0.0%.

Verantwoordelijk drankgebruik promoten

In lijn met haar Global Smart Drinking Goals is brouwerij AB InBev de belangrijkste drijver van de groei van alcoholvrij bier in België. “We zullen het alcoholvrij bier segment blijven stimuleren en innoveren om zo tegemoet te komen aan de consumentenvraag en groei van het marktsegment te realiseren,” zegt Arnaud Hanset. De brouwer wil ervoor zorgen dat, tegen eind 2025, minstens 20% van zijn wereldwijde biervolume bestaat uit Niet- of Laag-Alcoholische bierproducten.

*Nielsen Volume & Value MAT P10 2018

 

Smart drinking