AB InBev voegt voortaan advies voor verantwoord drinken toe op haar bieretiketten

AB InBev voegt voortaan advies voor verantwoord drinken toe op haar bieretiketten

Stella Artois, Jupiler en Victoria zullen "smart drinking" boodschappen afficheren

AB InBev, 's werelds grootste brouwer, zet voortaan boodschappen over verantwoord drinken - "smart drinking" - op haar bierverpakkingen in Europa. Dit zowel voor Stella Artois, Leffe, Corona, Jupiler, Hertog Jan, Beck's, Victoria en Budweiser en als onderdeel van haar Global Smart Drinking Goals. De boodschappen zijn ontwikkeld samen met onderzoekers van de Tufts University School of Medicine en bevatten waarschuwingen over drinken en rijden, drinken door minderjarigen, matig drinken en alcoholgebruik tijdens de zwangerschap of borstvoeding. Tegen eind dit jaar al moet meer dan de helft van alle AB InBev bieren in België zo'n logo dragen.

Sinds 2015 al plaats AB InBev gedetailleerde voedings- en ingrediënteninformatie op haar verpakkingen. Dit is een vrijwillig engagement binnen de biersector om de bierliefhebbers te helpen bij het maken van geïnformeerde keuzes.

Cybelle Buyck, Vice President Legal & Corporate Affairs for Europe bij AB InBev: "Als 's werelds grootste brouwer nemen we onze verantwoordelijkheid. We willen dat elke ervaring met bier positief is en we geloven dat hoe meer consumenten weten wat er in hun bier zit, hoe meer ze gestimuleerd worden om verantwoord te drinken en geïnformeerde keuzes te maken. We zijn dit werk in 2015 begonnen met het toevoegen van ingrediënten en voedingsinformatie op onze etiketten. Nu voegen we actiegerichte boodschappen toe. Dit als onderdeel van  de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de VN en de WHO om het schadelijk drinken met 10% te verminderen tegen 2025 - een doel dat we samen met onze partners willen bereiken".

170.000 werknemers krijgen infosessies rond verantwoord drinken

Op de Global Be(er) Responsible Day (GBRD) van dit jaar - een jaarlijkse campagne binnen AB InBev, dit jaar op 18 september 2020 - nemen de 170.000 werknemers van de brouwer wereldwijd deel aan activiteiten die sensibiliseren rond verantwoord drinken, het verhogen van het bewustzijn over alcoholische gezondheidsgeletterdheid, het promoten van alcoholvrije merken zoals Stella Artois Alcohol-Free, Beck's Blue, Budweiser Zero, en Jupiler 0.0 en het veranderen van de heersende sociale normen.


Nieuwe manier om consument te informeren

Cybelle Buyck gaat verder: "Deze Global Be(er) Responsible Day ziet er heel anders uit dan de vorige jaren, toen onze teams zich ter plaatse - denk maar aan de niet-alcholische cantus in Leuven - inzetten om slim drinken te promoten. Dit jaar zullen we deze inspanningen virtueel doen. Het doel is een cultuur van verantwoordelijkheid aan moedigen bij onze klanten en consumenten en ook het promoten van onze geweldige niet- en laag-alcoholische bieren. De verpakking van onze bieren biedt een nieuwe kans om die boodschappen tot bij de consument te brengen: we zijn er trots op dat wanneer iemand een van onze biertjes drinkt, hij of zij onze boodschappen rond verantwoord drinken zal zien".
 

Smart drinking