AB InBev en Colruyt Group stimuleren samen duurzame innovatie binnen de 100+ Europe Labs

AB InBev en Colruyt Group stimuleren samen duurzame innovatie binnen de 100+ Europe Labs

In 2018 startte AB InBev wereldwijd de 100+ Accelerator om duurzaamheidsuitdagingen op te lossen op het gebied van waterbeheer, circulaire economie, duurzame landbouw, klimaatactie, inclusieve groei en biodiversiteit. Vandaag lanceert de brouwer een Europese tak van het programma, 100+ Europe Labs, met als Belgische partner Colruyt Group.

De afgelopen drie jaar heeft het 100+ programma 70 bedrijven versneld in meer dan 20 landen op de weg naar duurzame innovaties samen met partners zoals Coca-Cola, Colgate-Palmolive en Unilever. De 100+ Accelerator biedt reikwijdte en schaalgrootte aan gepassioneerde ondernemers om hun oplossingen sneller op de markt te brengen. Deze startups hebben meer dan 300 miljoen USD opgehaald en schalen wereldwijd om de missie van het programma te verwezenlijken: duurzame oplossingen versnellen.  

100+ Europe Labs 

Na het succes van de wereldwijde accelerator, start AB InBev een Europese versie van de Accelerator genaamd 100+ Europe Labs met partners zoals Siemens, Boll, Bain & Company en de Belgische partner: Colruyt Group.   

Tim Moerman, directeur duurzaamheid AB InBev Europa:

Het succes van de 100+ Accelerator heeft zich al op wereldwijde schaal bewezen. Vandaag lanceren we 100+ Europe Labs om duurzame innovatie in Europa nog meer te versnellen. We hebben ambitieuze doelstellingen, maar hebben niet alle antwoorden om deze te verwezenlijken. Samenwerken is cruciaal.” 

Astrid Van Parys, manager duurzaamheid Colruyt Group:

" Als Colruyt Group dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel, en als grote Belgische speler investeren we regelmatig mee in de toekomst. Daar hoort het samen ontdekken van manieren om de transitie naar een duurzame samenleving te ondersteunen, absoluut bij. We dragen in dit verhaal daarom graag ons steentje bij wat betreft een aantal gezamenlijk gekozen duurzaamheidsthema’s, en kijken er alvast naar uit om dat jong ondernemerschap mee te stimuleren in de zoektocht naar die nieuwe oplossingen en perspectieven."  

Het 100+ Accelerator programma focust op verschillende thematieken zoals waterbeheer, klimaatactie, circulaire verpakking, upcycling en duurzame landbouw. De verschillende start-ups moeten door een selectieprocedure en moeten aantonen wat hun absolute meerwaarde is. De ondernemingen die geselecteerd worden, mogen rekenen op een ondersteuning  kan oplopen tot $100.000, zowel financieel als in expertise. 

De 100+ Accelerator bouwt voort op de 2025 duurzaamheidsdoelstellingen en de 2040 Net Zero ambitie van AB InBev.  Een succesvolle brouwer heeft immers natuurlijke ingrediënten, een gezonde natuurlijke omgeving en bloeiende omringende leefgemeenschappen nodig. AB InBev verbindt zich ertoe om het leven in deze leefgemeenschappen te verbeteren en zo bij te dragen tot ieders welzijn.  

Vanaf vandaag kunnen ondernemingen, die duurzame oplossingen bieden voor de uitdagingen van de 100+ partners, zich inschrijven. Alle uitdagingen kan men volgens thema via volgende link vinden: https://www.100accelerator.com/  waarop inschrijven kan tot 13 mei. 

Pascaline Van de Perre External Communication Manager BeLux

Over AB InBev ​

De oorsprong van onze activiteiten gaat terug tot 1366 naar de brouwerij Den Hoorn, gevestigd in Leuven. In 1987 ontstaat de brouwersgroep Interbrew uit de fusie van twee grote Belgische brouwerijen, Artois (Leuven) en Piedboeuf (Luik, Jupille). Interbrew lag aan de basis van AB InBev, dat in 2004 ontstond uit de combinatie van Interbrew met het Braziliaanse AmBev. In 2008 combineerde InBev met Anheuser-Busch tot AnheuserBusch InBev, ’ s werelds leidinggevende brouwer. Ons bedrijf staat voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. Onze bedrijfsmissie is ‘We Dream Big To Create A Future with more Cheers’. We zijn toegewijd aan het bouwen van geweldige merken die de tand des tijds doorstaan en aan het brouwen van de beste bieren met de beste natuurlijke ingrediënten. Onze gevarieerde portefeuille van meer dan 500 biermerken omvat wereldwijde merken zoals Budweiser®, Corona® en Stella Artois®; ook internationale merken zoals Hoegaarden® en Leffe®; en lokale kampioenen zoals Jupiler®. ​ ​ ​

Over Colruyt Group

Colruyt Group is actief in de distributie van voeding en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met meer dan 600 eigen winkels en ongeveer 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Fiets! en de aangesloten winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast de Colruytwinkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is meerderheidsaandeelhouder van de keten die ZEB, ZEB For Stars, The Fashion Store en PointCarré omvat. Solucious levert foodservice- en retailproducten aan professionele klanten in België (ziekenhuizen, KMO's, horeca, enz.). De andere activiteiten omvatten de verkoop van brandstoffen in België (DATS 24), oplossingen voor print- en documentbeheer (Symeta en Joos Hybrid) en de productie van groene energie (Eoly). De groep telt meer dan 30.000 medewerkers en boekte in 2019/20 een omzet van 9,5 miljard euro. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-code BE0974256852.

 

Duurzaamheid