AB InBev breidt betaalde moederschapsrust uit naar 26 weken

AB InBev breidt betaalde moederschapsrust uit naar 26 weken

Geboorteverlof gaat van 2 naar 4 weken volledig betaald voor vaders en meeouders

AB InBev biedt haar werknemers voortaan 26 weken volledig betaalde moederschapsrust. Dat is 11 weken meer dan wettelijk verplicht in België. AB InBev vergemakkelijkt daarnaast ook de terugkomst naar het werk: wie wil kan de eerste twee maanden aan 75% werken terwijl je loon 100% doorloopt. Voor vaders of meeouders gaat het 100% betaald geboorteverlof van 2 naar 4 weken. De nieuwe regeling gaat vanaf november in heel Europa van start, houdt ook rekening met nieuwe gezinssamenstellingen, en is een belangrijke stap naar het bredere engagement van de brouwerij om een meer diverse en inclusieve werkplek te creëren.

Sonja Pianalto, HR-directeur België bij AB InBev:

Onze mensen zijn onze sterkste troef. We willen daarom steeds positieve veranderingen doorvoeren voor ons personeel. Ik zie het als onze verantwoordelijkheid om onze collega’s zoveel mogelijk te ondersteunen tijdens belangrijke levensgebeurtenissen. Als moeder van vijf, kan ik zelf beamen dat ouder worden een ongelooflijke heugelijke, maar ook uitdagende stap is. Ik ben trots dat we dit als bedrijf kunnen aanbieden en ik hoop zo ook andere bedrijven te inspireren.”

Met ingang van november 2021 wordt het betaald moederschapsverlof verlengd van 4 maanden tot meer dan 6 maanden. Sinds 2018 hadden moeders bij AB InBev al recht op 16 weken moederschapsrust met volledig behoud van loon. Het nieuwe beleid geldt bovendien voor alle wettelijk geregistreerde eerstelijnverzorgers, waaronder ook adoptieouders. Het geldt ook voor de vader of meeouder wanneer de moeder ernstig ziek is en de vader alle zorg op zich moet nemen. Wettelijk krijgen vaders of meeouders 3 weken gedeeltelijk betaald verlof in België. Het volledig doorbetaalde verlof voor vaders of meeouders gaat bij AB InBev omhoog van 2 naar 4 weken.

Terug naar het werk

Om terugkerende ouders te helpen een balans te vinden en meer flexibiliteit aan te bieden bij de terugkeer naar het werk, introduceert AB InBev ook een 'Return to Work'-programma dat werknemers een aanloopperiode (8 weken) biedt, inclusief 100% doorbetaling voor 75% van de werktijd, om zich zodoende beter aan te passen aan hun nieuwe levenservaring. ​

Deel van bedrijfswaarden

Het nieuwe beleid ​ is volledig in lijn met de zeer sterke AB InBev bedrijfscultuur. Die is gestoeld op 10 principes, waaronder “onze mensen zijn onze grootste troef”. De nieuwe ​ ondersteuning wordt daarnaast ingevoerd na uitgebreide benchmarking- en luistersessies met zowel werknemers als hun managers. Het verruimde beleid vormt een belangrijk onderdeel van de bredere Diversiteit & Inclusie-verbintenissen van AB InBev: een steeds meer inclusieve werkplek worden, het nastreven van gendergelijkheid en het evenwicht tussen werk en privéleven verbeteren. Een versterkt partnerschap tussen werknemer en werkgever staat hier voorop.  

Over AB InBev België

De 5 AB InBev brouwerijen (Leuven, Jupille, Hoegaarden, St-Pieters-Leeuw, Buggenhout) vormen het kloppend hart voor de Belgische activiteiten. AB InBev is gebouwd op een erfgoed in Leuven dat teruggaat tot 1366. De brouwer is gekend van bieren als Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en Tripel Karmeliet. De bedrijfsmissie van AB InBev is 'Dreaming Big To Create a Future with More Cheers'. Deze toekomst veiligstellen betekent onze natuurlijke hulpbronnen beschermen. In het derde kwartaal heeft de brouwer zijn CO2-voetafdruk met 14% en zijn watervoetafdruk met 15% verminderd in vergelijking met 2012. Het bedrijf stelt meer dan 3000 mensen tewerk in België en exporteert naar meer dan 115 landen over de hele wereld. ​

 

Pascaline Van de Perre Woordvoerster / Porte-Parole

 

Nieuws