AB InBev betaalt kwart huurgelden voor haar horeca-uitbaters

AB InBev betaalt kwart huurgelden voor haar horeca-uitbaters

AB InBev zal een kwart van de huur voor de maanden november, december én januari voor haar horeca-uitbaters op zich nemen. De brouwer, die zelf geen eigenaar is van de panden, doet daarnaast een warme oproep aan pandeigenaars die aan horeca-uitbaters verhuren om ook bij te dragen. In april schold AB InBev al een maand huur kwijt voor horecazaken die bij de brouwer een pand huren. Begin november maakte de brouwer bekend vervallen, onaangebroken vaten en bakken retour te halen en kosteloos te vervangen door vers bier bij heropening van de horeca. Hoewel AB InBev aan cafés en restaurants zelf geen druppel bier verkoopt tijdens de sluitingsperiode, loopt haar steunpakket aan de Horeca sinds de start van COVID-19 al op tot 20 miljoen euro.

De impact delen
Pieter Anciaux, horecadirecteur AB InBev België: “Niemand voorspelt wanneer we terug in een veilige zone zijn, dus hulp op langere termijn kan het verschil maken of kraken voor een horeca ondernemer. Wij zijn een trouwe partner van de biercultuur in België, en wij zeggen ook nu: wij geven de cafés en de horeca in het algemeen niet op. Er komt een einde aan deze crisis, en binnenkort zullen we op een veilige manier weer de horeca kunnen openen.

AB InBev waardeert de steun van de verschillende Belgische overheden. “Samen houden we de horeca boven water. De beste steun is een veilige heropening in de nabije toekomst. Onze cafébazen zijn klaar om dit veilig aan te pakken,” aldus Anciaux. Ook sommige pandeigenaren hebben reeds tegemoetkomingen gedaan, AB InBev roept echter alle andere pandeigenaren op om de sector te steunen in deze moeilijke tijden. Elke additionele korting van een pandeigenaar zetten we volledig door naar de horeca ondernemer.

Oproep aan elke Belg
“We vragen aan iedereen in de keten om vol te houden en te steunen waar kan. Dat gaat van café-uitbaters, over toeleveranciers, collega-brouwers, consumenten, pandeigenaars en onze verschillende regeringen en federaties. De Belgische biercultuur is werelderfgoed. Onze cafés hebben wereldfaam. Dat moeten we zo houden,” aldus Anciaux. De brouwer vraagt de Belgische bierliefhebber om straks weer vol vertrouwen op café te gaan.

Complexe oefening
De brouwer huurt zelf alle 1500 panden van meer dan 600 pandeigenaars en moet daarom steeds een complexe oefening maken vooraleer ingrijpende betalingsplannen te kunnen aankondigen. Deze keer kiest de brouwer om de kwijtschelding van de huurgelden te spreiden over drie maanden. Voorwaarde voor de kwijtschelding is net zoals bij de eerdere kwijtschelding in april dat de horeca-uitbaters alle andere openstaande maanden huur moeten betaald hebben of de reeds gemaakte afbetalingsplannen correct hebben opgevolgd en voldaan.


Steunpakket van 20 miljoen
De brouwer benadrukt dat hij blijft geloven én investeren in de horeca. De steunmaatregelen van AB InBev lopen ondertussen op tot 20 miljoen euro. Daarin past onder meer de kwijtschelding van de huur, het vervangen van vervallen bier door vers bier bij de heropening van cafés, investeringen in tapleidingen, cashinvesteringen als aangepaste betalingsschema’s en marketinginvesteringen. Ook initiatieven als “café courage” en de garantie van de veiligheid van onze klanten, moeten de consument bij de horeca houden. Na de eerste lockdown werden meer dan 1.500 liter handreinigers en 275.000 mondmaskers geleverd aan AB InBev horeca klanten.


COVID-19 significante impact
“We zijn al eeuwenlang een essentiële en trotse partner van de horeca en we zullen de sector blijven ondersteunen. De sluiting van de horeca heeft helaas ook een significante impact op onze cijfers. De Belgische Brouwers meldden een daling van de horecaverkoop van -45% op 30 september, met pieken tot -80 à -90% in april en mei.  Omdat we een van de grootste brouwers zijn, volgen we de neerwaartse trend in de verkoop aan de horeca,” zegt Pieter Anciaux. “We hebben vertrouwen in de Belgische regering, die de gezondheid en het economisch herstel van het land leidt. De Belgische bierindustrie is veerkrachtig en we zijn vastbesloten om hier samen met de horeca sterker uit te komen.”

Nieuws