2020 Jaarresultaten AB InBev: Inzichten in resultaten op Belgische markt

2020 Jaarresultaten AB InBev: Inzichten in resultaten op Belgische markt

Fabio Sala, president AB InBev BeNeFraLux , geeft commentaar op de Belgische resultaten van het vierde kwartaal en het volledige jaar 2020:

"Het spreekt voor zich dat 2020 een uitdagend jaar was, maar dit geldt vooral in ons thuisland België, waar we bijzonder afhankelijk zijn van een gezonde horeca.

"Omdat bars, cafés en restaurants meer dan de helft van het jaar moest sluiten en er geen grote sport- of muziekevenementen plaatsvonden, daalden zowel onze volumes als onze inkomsten met dubbele cijfers. Dit was voornamelijk te wijten aan grote dalingen in de horecasector, maar er was ook een lichte daling in de retail, omdat de consumenten minder bier kochten. Deze trend wordt ondersteund door cijfers van de Belgische Brouwersvereniging, die een daling van 50% in de verkoop in drankgelegenheden in 2020 laten zien, of 445 miljoen minder verkochte bieren."

"De Belgische biercultuur, door UNESCO erkend als werelderfgoed, is in gevaar. De hele keten in de biersector, en in het bijzonder onze horecapartners, hebben oplossingen nodig om beschermd te zijn tegen de aanhoudende gevolgen van de pandemie. De beste oplossing is een veilige en geleidelijke heropstart van de horeca, ten laatste op 1 april. We hebben in juni, na de eerste lockdown, getoond dat we dit kunnen en we kunnen dat opnieuw. De horeca kan een veilige en gecontroleerde omgeving zijn waar mensen weer naar buiten kunnen komen én tegelijkertijd de coronamaatregelen respecteren. De horeca kan een deel van de oplossing zijn, zeker wetende dat openbare gelegenheden snel vollopen en ongecontroleerd zijn. We willen samen met de overheid en de horecafedarties bekijken wat de beste oplossing is.”

"Tijdens de hele COVID-19 pandemie hebben we ons geconcentreerd op het veilig houden van onze mensen, het ondersteunen van onze klanten en er zijn voor onze gemeenschappen. Onze teams hebben vrijwilligerswerk gedaan in ziekenhuizen, warme maaltijden en Leffe 0.0% uitgedeeld aan onze gezondheidshelden, de huur op ons genomen voor de maanden april en gedeeltelijk voor november, december en januari (2021) voor café’s die via ons huren van pandeigenaars en nieuwe, verse vaten geplaatst in onze cafés, alcohol van onze 0%-bieren omgezet in handdesinfecterend middel en ontsmettingsmiddel voor de eerstelijnszorg en zelfs Leffe, dat eigenlijk bestemd was voor cafés, gebruikt om brood te maken voor onze supermarktpartners en voedselbanken. In totaal investeerde AB InBev in 2020 20 miljoen euro in de Belgische horeca. We zijn diep geworteld in België en zijn hier om deel uit te maken van een sterk economisch herstel."