"0.0% Alcohol, 100% Supporter"

Alcoholvrij bier claimt volwaardige plek op de maatschappelijke ladder van de Belgische biercultuur

Carlos Brito trapt nieuwe campagne af 

Tijdens zijn achtste jaarlijkse Global Beer Responsible Day lanceert AB InBev een nieuwe campagne om de maatschappelijke aanvaarding van alcoholvrij bier bij de Belgische bierconsument te promoten. De campagne 0% Alcohol, 100% supporter kadert binnen de Global Smart Drinking Goals – de ambitie van ’s werelds grootste brouwer om tegen 2025 minstens een vijfde (20%) van zijn totale biervolume laag- of niet-alcoholisch te maken. Om die ambitie kracht bij te zetten, lanceert CEO Carlos Brito zelf de nieuwe campagne met Jupiler 0.0 in België. 

Verover de voetbalkantine

Voetbal, de populairste sport in België, wordt vaak geassocieerd met bierconsumptie, zowel in de kantine als in het stadion en daarbuiten. Samen met de Jupiler Pro League wil AB InBev de Belgische voetbalsupporters voortaan een echte keuze aanbieden tijdens de match. Hiervoor introduceerde de brouwer eerder deze zomer Jupiler 0.0% in de stadions van de profclubs. Jupiler 0.0% wordt nu bij elke match geserveerd naast de traditionele Jupiler.

“Tijdens de Global Beer Responsible Day werken onze merken, zoals Jupiler, samen met lokale horecazaken en sportclubs om laag-alcoholische of alcoholvrije bieren te promoten. AB InBev zet in op een cultuur van verantwoordelijkheid en niet alleen op het voorkomen van onverantwoord drinkgedrag. Bierfans moeten overal en op elk moment een slimme, verantwoorde keuze kunnen maken en wij komen hen daarin tegemoet”, zegt Carlos Brito, CEO AB InBev. Vandaag lanceert Jupiler 0.0 een campagnespot die door de fans op alle sportkanalen en in de stadions te zien zal zijn. 

Bekijk de spot hier: https://youtu.be/QZpWLx_f0bE

Om elke supporter te bereiken, bundelt  AB InBev de krachten met de Jupiler Pro League. Aan het begin van het voetbalseizoen veranderde de branding van het belangrijkste Belgische sportsponsorcontract naar Jupiler 0.0% - Een duidelijk statement.

Carlos Brito: “We streven naar echte verandering in gedrag of de sociale normen met betrekking tot alcoholvrije bieren. Daarom voeren we bij de start van een nieuw project zoals deze campagne steeds een pre-test uit zodat we na afloop de effectiviteit kunnen nagaan en kunnen bijsturen indien nodig.”

“Jupiler is al meer dan 25 jaar trouwe sponsor van het Belgische voetbal. Met deze nieuwe campagne willen we elke voetbalfan aantonen dat er voortaan altijd een evenwaardige bierkeuze is. Jupiler 0.0% bevat geen druppel alcohol, maar blijft qua smaakbeleving een echte pils.. Wie kiest voor alcoholvrij, is niet minder supporter,” zegt Pierre François, CEO Pro League.

Positieve signalen

De lancering van Jupiler 0.0% in België is tot nu toe een echt succesverhaal. Van alle producten die je vindt in de rekken van de supermarkt, was alcoholvrij bier sinds begin dit jaar veruit de snelst groeiende categorie. Dat is voor een groot stuk te danken aan Jupiler 0.0%. Het is één van de meest succesvolle winkelintroducties van het jaar. Positief is ook dat uit marktonderzoek blijkt dat vooral jongvolwassen consumenten (18>24 jaar) het product weten te waarderen. Daardoor kan een positieve sociale norm meegroeien met een hele generatie. Verdere innovaties en een nog ruimer aanbod in alcoholarme en –vrije bieren moeten dat ondersteunen.

We willen consumenten aansporen slim te drinken door meer gevarieerde bierkeuzes aan te bieden. Ook met lagere alcoholpercentages of helemaal alcoholvrij. Voor ons is het een commerciële uitdaging maar ook onze verantwoordelijkheid en een prioriteit om daarop in te spelen” aldus Carlos Brito. 

 

 

Contact voor de pers (niet voor publicatie)

Lauren Heeffer
GOLIN
T 02 894 90 73
M 0494 87 38 12
Lheeffer@golin.com