AB InBev zet graanresten na bierbrouwen om in nieuwe voedingsproducten

Circulaire economie creëert nieuwe nutritionele producten

LEUVEN 3.5.2018 – De wereldwijde brouwindustrie produceert jaarlijks 30 miljoen ton graanresten. Dankzij een nieuwe innovatie is AB InBev voor de eerste keer in staat om die graanresten opnieuw in te zetten als basis voor nieuwe kwalitatieve hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten, zoals vezelrijke dranken. De nieuwe technologie heeft een enorm en wereldwijd potentieel: de voedingsbronnen met hoge waarden aan proteïnen en vezels kunnen voor ontelbaar vele gezonde toepassingen in de voedingsindustrie worden ingezet.  Op die manier gaat de leidinggevende brouwer bovendien de strijd aan met graanafval en zet in op circulaire economie.  De duurzame technologie werd ontwikkeld in AB InBev’s Global Innovation & Technology Center (GITeC) in Leuven. Het project kadert in de nieuwe Globale Duurzaamheidsdoelstellingen 2025 die AB InBev midden maart lanceerde.

Als ‘s werelds leidinggevende brouwer neemt AB InBev haar verantwoordelijkheid om te investeren in de ontwikkeling van duurzame oplossingen en te focussen op circulaire economie. “Terwijl er tonnen aan ongebruikte voedzame graanresten in onze brouwerijen liggen, zal de wereldwijde vraag naar voedsel drastisch stijgen tegen 2050, voor naar schatting 9 miljard mensen. Bij AB InBev willen we die twee feiten samenbrengen. Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en hun nutritionele waarden in te zetten voor menselijke consumptie. Dat kan ook 75% CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees,” zegt Jorge Gil-Martinez, biochemisch specialist en uitvinder van de technologie in GITeC.

Innovatieproces: van graanresten naar gewonnen voedingswaarden

Tijdens het brouwproces worden de suikers uit het graan benut voor het bier, wat overblijft zijn graanresten die nog hoge waarden aan proteïnen en vezels bevatten. “Traditiegetrouw gaat een deel van die graanresten na het brouwproces naar veeboeren als dierenvoeding. De rest van de granen is afval. Geen van beiden is de meest duurzame benutting van de voedingswaarden uit graanresten en op globale schaal zelfs een grote verspilling. We wilden daarom deze voedzame graanresten bruikbaar maken voor menselijke consumptie. Conceptueel klinkt dit gemakkelijk, maar we werden geconfronteerd met enorme technologische uitdagingen,” zegt Gil-Martinez.

“Ten eerste zijn graanresten van nature beperkt houdbaar en kort na het brouwproces niet meer geschikt voor het vervaardigen van voedsel. Hiervoor ontwikkelden we een uniek fermentatieproces om de graanresten stabiel te maken om ze in te zetten als voedingsingrediënten. Ten tweede zit de nutritionele waarde van plantaardige stoffen “opgesloten” in de graanresten, waardoor het menselijk darmstelsel deze niet kan opnemen. Hiervoor ontwikkelde we een tweede innovatie. En natuurlijk moesten we in staat zijn om de verschillende technologieën met elkaar te verbinden en schaalvergroting toe te passen. Ons team in GITeC vond een antwoord voor deze drie uitdagingen.”

Vezelrijke drank is eerste commerciële toepassing van graanresten

Innovatie is enkel mogelijk wanneer R&D inspanningen worden vertaald in succesvolle commerciële opportuniteiten. Het initiële onderzoek startte enkele jaren geleden, gevolgd door intensieve testen via meerdere samenwerkingsprojecten. De eerste concrete toepassing van deze technologie is een vezel- en proteïnerijk drankje genaamd Canvas. Vandaag is de drank in beperkte oplage verkrijgbaar in de Verenigde Staten als pilootproject.

Canvas is een duurzame plantaardige granendrank die in een gezondheidsbewuste levensstijl past en bestaat in vijf varianten: Orginal, Cocoa, Latte, Matcha en Chai. “Het Canvas team werkte hard om de graanresten met de juiste natuurlijke ingrediënten te combineren om zo een smaakvol drankje te ontwikkelen. Elk flesje bevat een rijke en gemakkelijke bron van voedingsvezels (11 gram), plantaardige proteïnen (8 gram), essentiële vetten en een mix van smaakvolle ingrediënten,” legt Gil-Martinez uit. “Elk flesje Canvas heeft 39% van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels.”

Lagere waterconsumptie en CO2 emissies

De technologie betekent toegang tot voedingswaarden op een water-efficiënte manier; zo werd bijvoorbeeld berekend dat vlees van dieren 15 keer meer water nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid proteïnen dan eender welk graan.  

Uiteindelijk wilt AB InBev klimaatverandering tegengaan door CO2 emissies te verlagen. “We streven ernaar om onze tonnen graanresten te hergebruiken in een gespecialiseerde eenheid op de site zelf. Op die manier kunnen we mogelijks ongeveer 5000 ton CO2 besparen per jaar door deze technologie op industriële schaal toe te passen in Europa.”

Duurzaamheidsdoelstellingen 2025

Midden maart lanceerde de leidinggevende brouwer haar Globale Duurzaamheidsdoelstellingen 2025, de meest ambitieuze doelstellingen van het bedrijf tot nu toe. Deze specifieke innovatie focust op circulaire economie, het omzetten van wat eerst gezien werd als afval in een bron van duurzame voedingsstoffen. Canvas geeft consumenten toegang tot 100% plantaardige proteïnen in plaats van de traditionele minder duurzame proteïnen via vleesproducten. Deze technologie heeft een grote potentiële waarde: door granen te sparen kan men de wereld voorzien van voedingsbronnen voor ontelbaar vele gezonde toepassingen in de voedingsindustrie.

Over Anheuser-Busch InBev

Anheuser-Busch InBev (Euronext: ABI; NYSE: BUD; MEXBOL: ABI; JSE: ANB) is wereldwijd de leidinggevende brouwer en behoort tot ’s werelds top vijf van consumptiegoederenbedrijven. We zijn geografisch gediversifieerd met een evenwichtige blootstelling aan ontwikkelde markten en groeimarkten. We maken gebruik van de collectieve sterkte van ongeveer 200.000 collega’s in meer dan 50 landen wereldwijd.

We engageren ons om uitstekende merken te creëren die de tand des tijds doorstaan en om de beste bieren te brouwen met de beste natuurlijke ingrediënten. Ons brouwerfgoed gaat meer dan 600 jaar terug en beslaat verschillende continenten en generaties. Van onze Europese roots in brouwerij Den Hoorn in Leuven, België, tot de pioniersgeest van de Anheuser & Co-brouwerij in St. Louis in de Verenigde Staten, tot de oprichting van Castle Brewery in Zuid-Afrika, tot Bohemia, de eerste brouwerij in Brazilië.

Onze diverse portefeuille met ruim 500 merken omvat de wereldwijde merken Budweiser®, Corona® en Stella Artois®; multilandenmerken Beck’s®, Castle®, Castle Lite®, Hoegaarden® en Leffe®; en lokale kampioenen zoals Aguila®, Antarctica®, Bud Light®, Brahma®, Cass®, Chernigivske®, Cristal®, Harbin®, Jupiler®, Klinskoye®, Michelob Ultra®, Modelo Especial®, Quilmes®, Victoria®, Victoria Bitter®, Sedrin, Sibirskaya Korona® en Skol®. We bouwen een duurzame onderneming, niet voor slechts een decennium, maar voor de volgende 100 jaar. We engageren ons om landbouwers, kleinhandelaars, ondernemers en gemeenschappen te helpen succesvol te worden. Via onze merken— en onze investeringen in gemeenschappen— willen we ervoor zorgen dat ons bedrijf de komende generaties een essentieel deel van het leven van onze consument uitmaakt, en willen we onze Droom realiseren om mensen samen te brengen voor een betere wereld.

Innovatie
Contacteer ons
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux, AB Inbev
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux, AB Inbev