Q3 Resultaten 2022 AB InBev België: Stijgend marktaandeel in de retail en een geslaagde festivalzomer

Q3 Resultaten 2022 AB InBev België: Stijgend marktaandeel in de retail en een geslaagde festivalzomer

'In het derde kwartaal zagen we een herstel van de horeca- en evenementensector, zelfs in vergelijking met de periode vóór Covid-19 en ondanks de aanhoudende uitdagende context,' zegt Fabio Sala, BU President van AB InBev BeNeFraLux. In diezelfde periode steeg ook het volume in de supermarkten ten opzichte van 2021. AB InBev slaagde er in haar retailmarktaandeel te doen groeien, door een goede focus op BBQ-gelegenheden en zomerse aangelegenheden.

Ondanks het aanhoudende dynamische klimaat, constateerden we ook in de traditionele horeca een zeer goed herstel. Dit herstel wordt weerspiegeld in de groei van Stella Artois in de horeca; de verkoopcijfers van het Leuvens icoon stegen met 32% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Vervolgens zetten we ook meer in op kwaliteitsservice binnen de horeca. Via onze nieuwe kwaliteitstraining Bar Pro leerden meer dan 400 horecapartners het belang van goed onderhoud van leidingen, het tappen van de perfecte pint en het opstellen van een foodpairing menu. De training breidt in het najaar nog uit, met een module ‘Verantwoorde Consumptie’ en een hospitality opleiding. Ze gaat door in Gare Maritime Food Market

18 miljoen pintjes gedronken op de Belgische festivals 

Via tal van evenementen brachten we mensen samen om te vieren en te genieten. Dit resulteerde in een sterk derde kwartaal in de evenementensector. Jupiler, het nummer één Belgisch biermerk, speelde hierin een belangrijke rol. Enkele mooie voorbeelden zijn: Rock Werchter, Tomorrowland, Les Ardentes, We Can Dance, ... en vele andere kleine festivals en evenementen. Zo werden er meer dan 18 miljoen pintjes gedronken op de meer dan 125 Belgische festivals waarmee AB InBev samenwerkte.   

Groei van de biercategorie in de retail 

In het derde kwartaal steeg het volume van de biercategorie voor thuisverbruik ten opzichte van 2021. Gedurende het derde kwartaal breidden we ons marktaandeel uit dankzij onze voortdurende focus op het uitbouwen van het zomerse momentum en de BBQ-gelegenheid. Samen met de sterke samenwerkingen met onze klanten, onze geëngageerde teams en de ontwikkeling van onze evenwichtige merkenportefeuille met Jupiler, Leffe, Stella Artois, Tripel Karmeliet, Victoria, Kwak en Corona staan we stevig voor de toekomst. 

Duurzame innovaties richting Net Zero doelstelling in 2040: 

  •  Jaarlijks 10 miljard pintjes op groene stroom 

Door de officiële opening van het 161 hectare Pinos Puente Solar Park worden al onze bieren zoals Stella Artois en Jupiler in West-Europa sinds oktober gebrouwen met 100% hernieuwbare elektriciteit. In totaal zal dit gaan over 10 miljard pintjes per jaar op groene stroom. In België zijn de 5 brouwerijen in België betrokken: Jupille, Leuven, Buggenhout, Hoegaarden en Sint-Pieters-Leeuw. 

  • Natuurpunt x AB InBev: 400.000.000 liter wateraanvulling voor het natuurreservaat 

Zonder water, geen bier. We startten een waterherstelproject met Natuurpunt dicht bij onze brouwerij in Leuven. Het gaat om een vierjarig partnerschap met als doel om het hydrologisch regime van het natuurreservaat en de Dijle te herstellen en te verbeteren door aanpassingen van de leigrachten en de drainagesystemen. Op termijn zal dit leiden tot meer dan 400.000.000 liter wateraanvulling voor het natuurreservaat. Het project is een investering van meer dan 400.000 euro. Het waterherstelproject is in lijn met onze duurzaamheidsdoelstellingen. 

Meer weten over onze duurzaamheidsinitiatieven, neem een kijkje hier

Werkgelegenheid 

Het voorbije kwartaal hebben we 24 afgestudeerden mogen verwelkomen als deel van onze trainee-programma’s. Nog een leuk weetje: binnen onze brouwerijen zijn momenteel 1.750 collega’s actief, bijna twee derde van de volledige AB InBev populatie in België.  

150 miljoen Jupiler ‘BELIEVE’-blikjes  

Jupiler plant, als merk bij uitstek dat supporters verenigt, in de aanloop naar en tijdens het WK voetbal tal van initiatieven om samen thuis, in ons favoriete café of op publieke vertoningen voor de Rode Duivels te supporteren. Dit maakt deel uit van de Jupiler ‘BELIEVE’-campagne in het kader van het WK voetbal. Zo wordt de Gare Maritime in Brussel, net als heel wat bars, omgetoverd tot een ware voetbaltempel. Daarnaast worden de ‘BELIEVE’-T-shirts en verpakkingen van Jupiler met afbeeldingen van de Rode Duivels echte collectors-items. Er werden zo’n 150 miljoen ‘BELIEVE’ flesjes en blikken Jupiler en Jupiler 0.0% op de markt gebracht voor de fans in de maand oktober.  

Story image

 

 

Nieuws