Niet-alcoholische cantus Leuvense studenten meteen uitverkocht

Fakbars, kringen en Loko geven samen positief signaal

De Leuvense fakbars slaan de handen in elkaar om op woensdag 16 oktober in HdR een eerste 0.0% Cantus te organiseren, met ondersteuning van AB InBev. “Wij vinden het als fakbar belangrijk dat we kunnen aantonen dat studentenactiviteiten leuk en ludiek zijn, maar dat dit kan met 0,0% alcohol,” zegt Vincent Van den Cruijce, algemeen beheerder van fakbar HdR, voortrekker van het initiatief. “De 0.0% cantus is uniek in zijn soort, ook omdat hij gedragen wordt door alle verschillende fakbars, kringen en Loko. Zelfs de stad Leuven, de universiteit en de politie zijn uitgenodigd.” Het zangfeest start om 20u30, wordt voorgezeten door studenten uit verschillende kringen en fakbars en biedt plaats aan 70 mensen. 

Elke fakbar vaardigt een vertegenwoordiger af naar de cantus. “Hiermee willen wij aantonen dat de Leuvense student en zeker ook de fakbars, wel degelijk aandacht schenken aan het verantwoordelijk omgaan met alcohol,” zegt Vincent. “De laatste maanden werd de Leuvense student in de media vooral geassocieerd met "overmatig alcoholgebruik". Fakbars kregen dan weer te horen dat zij dit aanwakkeren door te serveren aan studentenprijzen.” De studenten willen dat beeld bijstellen en aantonen dat ze ook op dagelijkse basis sensibiliseren rond verantwoord drankgebruik.

Lange termijn : niet-alcoholische variant op alle cantussen

De verschillende studentenkringen staan ook open om op termijn op alle cantussen niet-alcoholische biervarianten aan te bieden. “Momenteel is er al vaker de keuze tussen bier of water, een trend die je vroeger minder zag,” zegt Michiel Hamels, praeses van VRG. “Maar we willen graag bekijken of niet-alcoholisch bier aanslaat en/of mogelijk is.” AB InBev, dat in 2011 de eerste niet-alcoholische bieren (Hoegaarden 0.0%) lanceerde op de Belgische markt, bekijkt samen met de studenten de vraag en de mogelijkheden. “We willen dat elke ervaring met bier positief is. Wij zijn het segment van niet-alcoholische bieren gestart vanuit een geloof in het potentieel, de kwaliteit en de vraag naar niet-alcoholische varianten. Dat uit zich in snel stijgende groei. Eerder dit jaar won de Leffe Blonde 0.0% nog de prijs voor product van het jaar,” zegt Laure Stuyck, woordvoerder Citypilot voor AB InBev.

7 weken niet-alcoholische bieren campagne in Leuven

AB InBev communiceerde eerder deze maand dat ze de eerste 7 weken van het academiejaar heel bewust inzet op de promotie van niet-alcoholische bieren in de Leuvense studentenomgeving. Ook dit initiatief kadert in dat opzet.

Contacteer ons
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux
Bram Van Cauwenberge HDR
Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux
Bram Van Cauwenberge HDR