Nu ook groen licht voor de ecocombi op Waalse wegen

Nu ook groen licht voor de ecocombi op Waalse wegen

Duurzame mobiliteitsoplossing kan tussen brouwerij van Jupille en Ollignies jaarlijks 38400 kilometers uitsparen

Vanaf deze week zal de ecocombi ook op Waalse wegen rijden. Brouwer AB InBev doet een beroep op transportpartner Ninatrans om het vervoer te verzorgen op het traject tussen de brouwerij van Jupille en het distributiecentrum van Colruyt Group in Ollignies. De ecocombi is een win-win verhaal op het vlak van mobiliteit en ecologie, zo blijkt uit een eerder succesvol pilootproject in Vlaanderen. "Twee ecocombis vervangen drie gewone vrachtwagens. De ecologische impact van het project in Jupille is enorm: al tijdens de eerste pilootfase schatten we 9 ritten en 2954 kilometer uit te sparen ten opzichte van hetzelfde traject met een gewone vrachtwagen," legt Steven Van Belleghem, directeur van de Brouwerij van Jupille uit. "Als alles goed loopt en dit project verlengd wordt, kunnen we op een jaar tijd op dit traject en met één ecocombi 38400 km uitsparen."

Jupille-Ollignies

Transporteur Ninatrans zal een eerste ecocombi inzetten om het vaste traject tussen de AB InBev brouwerij van Jupille en het distributiecentrum van Coluryt Group in Ollignies te verzorgen. Een heen- en terugrit van 320 km exclusief op Waalse wegen. De ecocombi zal 1 keer per dag, 6 keer per week en dat tijdens de 4 weken van deze proeffase testrijden. Met andere woorden, de vrachtwagen zal om te beginnen 24 rittten uitvoeren. Een klassieke vrachtwagen zou 33 rittten doen, we sparen met andere woorden 9 ritten en 2954 kilometers uit. Een vooruitblik voor een gans jaar, geeft een schatting van 312 ritten per jaar met een ecocombi, in plaats van 432 ritten, dus een uitsparing van 120 ritten en in totaal 38 400 kilometers.  

30% meer laadvermogen

Twee ecocombis vervangen drie standaard vrachtwagens. Concreet kan een ecocombi 36 palletten vervoeren: 12 in de eerste aanhangwagen en 24 in de tweede, in plaats van de traditionele 26 paletten per klassieke vrachtwagen. Dus 10 extra paletten per zending. 

De lading betreft hoofdzakelijk volle bakken Jupiler voor de heenrit en lege bakken bij de terugrit. Natuurlijk zal de vrachtwagen aangevuld worden met AB InBev prodcuten tot hetoptimale laadvermogen bereikt is. De ecocombi zal nooit leeg rijden.

Veiligheid boven alles

De ecocombi mag dan wel een stuk langer zijn, de draaicirkel en de dode hoek zijn vergelijkbaar met een normale vrachtwagen, criteria die belangrijk zijn om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen. "Als transportbedrijf is verkeersveiligheid één van onze belangrijkste prioriteiten. Onze chauffeurs worden niet alleen regelmatig bijgeschoold, maar krijgen ook speciale doorgedreven opleidingen om de veiligheid op de weg te garanderen", zegt Benny Smets, Managing Director van transportpartner NinaTrans. "Het feit dat we er zich tijdens het Vlaamse proefproject geen enkel incident heeft voorgedaan, toont aan dat onze inspanningen hun vruchten afwerpen. De ecocombi is hiermee een ideale combinatie tussen veiligheid en duurzaamheid".

Succesvol Pilootproject

Begin 2015 hebben AB InBev en transportpartner NinaTrans in het kader van een proefproject van de Vlaamse overheid samen het startschot gegeven voor de allereerste rit van een ecocombi op de Vlaamse wegen. De resultaten van de eerste tussentijdse evaluatie waren positief. Het vaste traject van de AB InBev ecocombi van Heverlee naar de haven van Antwerpen was op anderhalf jaar tijd goed voor een besparing van 418 vrachtwagenritten, een daling met 32%. Het aantal uitgespaarde kilometers stemt overeen met anderhalve keer de omtrek van de aarde.

Vanaf deze week ook in Wallonië

De Waalse autoriteiten tonen nu eveneens interesse in het testen van de ecocombis in Wallonie en hebben een wetgevend kader geiïstalleerd. Ook al reden de ecocombis al met succes in scandinavische landen, in Vlaanderen entt in Nederland,toch is het van belang om een logistiek systeem uit te werken dat specifiek gericht is op de Waalse regio. het project waaran Ab InBev en Ninatrans meewerken staat onder het toezicht van de Service Public de Wallonië, Direction Génerale Routes et Bâtiments (DGO1). 

Groene Logistiek: pionniersrol 

Alexander Soenen, Logistiek Directeur bij AB InBev: “Minder ritten betekent om te beginnen minder schadelijke CO2-uitstoot. In dit geval een daling met 21%, een percentage dat bijna 20 ton CO2 vertegenwoordigt. Niet alleen is de winst voor het milieu evident, maar door op grotere schaal ecocombi’s in te zetten en zodoende het aantal ritten te verminderen, dragen wij ook bij tot het ontwarren van de mobiliteitsknoop.” De verwachtingen voor het nieuwe traject zijn dan ook niet min. "We willen beginnen met het operationeel testen van zowel de sites van Jupille als van Colruyt Groep. Indien blijkt dat de evaluatie positief is dan willen we graag meer ecocombi's inzetten. Gezien het huidige beperkte aanbod van ecocombi-trailers in België kunnen we trouwens ook niet sneller méér voertuigen inzetten".

Milieudoelstellingen AB InBev

Tegen eind 2017 wil AB InBev wereldwijd 8 ambitieuze milieudoestellingen realiseren, waaronder een daling van de CO2-uitstoot in de logistieke activiteiten met 15%. "Het verkleinen van onze ecologische voetafdruk is iets wat we als AB InBev heel erg belangrijk vinden. We zijn dan ook blij dat wij voor dit project in zee konden gaan met Ninatrans, al meer dan 40 jaar onze transportpartner, en met Colruyt Groep. Beide bedrijven spelen immers een pioniersrol als het over duurzaamheid gaat", zegt Alexander Soenen, Logistiek Directeur bij AB InBev

"Duurzaamheid zit echt in het DNA van Colruyt Groep. Wat transport betreft, gaat dit bijvoorbeeld over het beperken van het aantal kilometers. Daarom zien wij erop toe dat onze vrachtwagens minstens voor 95 % zijn gevuld en blijven we investeren in intelligente software voor transportplanning. Binnen deze strategie is het voor ons belangrijk om initiatieven die verder duurzaam vrachtvervoer beogen, ten volle te ondersteunen. We zijn dan ook blij te kunnen instappen in dit project en kijken uit naar de eerste resultaten op de Waalse wegen", zegt Regine Vaneghem, Afdelingschef Transport Colruyt Group.

Contacteer ons
Laure Stuyck Woordvoerder, AB Inbev
Benny SMETS Managing Director, NinaTrans
Hanne POPPE Persverantwoordelijke, Colruyt Group
Laure Stuyck Woordvoerder, AB Inbev
Benny SMETS Managing Director, NinaTrans
Hanne POPPE Persverantwoordelijke, Colruyt Group