AB InBev zet 7 weken lang in op niet-alcoholisch aanbod voor studenten in Leuven

AB InBev zet 7 weken lang in op niet-alcoholisch aanbod voor studenten in Leuven

50 AB InBev collega’s trekken zelf de stad in om betrokken uitbaters en studentenverenigingen te overtuigen

Alle Leuvense café’s, supermarkten en nachtwinkels die AB InBev producten aanbieden, zullen in het begin van het academiejaar inzetten op niet-alcoholische bieren. Maar liefst zeven weken lang zal de brouwer Jupiler 0.0% op verschillende interactieve manieren promoten in de studentenomgeving. “We zien het als onze verantwoordelijkheid om de Leuvense studenten bewust te leren omgaan met alcohol.  Het is de allereerste keer dat we met zo’n gerichte campagne inzetten op één enkele stad, de boodschap 0.0% alcohol, 3000% Leuven,” zegt Philippe Vandeuren, AB InBev City Pilot directeur. “Leuven is een soort testlab, waar we met nieuwe maatregelen het schadelijk alcoholverbruik naar beneden willen halen.” Aan het experiment is ook een nulmeting gekoppeld en een evaluatie midden december.

Meer dan 50 AB InBev collega’s uit verschillende functies en niveaus, hebben zich opgegeven om de eerste week van de studentenrentrée zelf de actie en boodschappen uit te dragen in de straten in Leuven. Zij vatten post aan het station in Leuven, aan supermarkten, op het studentenwelkom, in café’s,… “Of een bier nu veel, weinig of geen alcohol bevat, het wordt met evenveel passie en expertise gebrouwen. Het enthousiasme is daarom groot, medewerkers voelen zich aangesproken om deze actie mee mogelijk te maken,” zegt Pascaline Van de Perre, CSR verantwoordelijke bij AB InBev die de actie mee op poten zette. De 6 resterende weken zullen vertegenwoordigers diezelfde boodschappen uit dragen. De exclusieve en unieke reclamespot, met deelname van bepaalde muzikanten, komt vanaf de derde week – 21 oktober – uitsluitend in de Leuvense cinema.

Spiegels verspreid over Leuvense binnenstad

Een van de meest sprekende en zichtbare acties is de plaatsing van spiegels overal in de stad. De spiegels tonen het vertekend beeld dat een dronken student mogelijk heeft van zichzelf. “Teveel alcohol zorgt voor een troebele gewaarwording en de spiegels zijn een ludieke manier om dat te illustreren. Uiteraard is student zijn een zeer vrije periode in het leven, maar ook daar komen verantwoordelijkheden bij,” benadrukt Vandeuren. De spiegels hebben verschillende opschriften en symboliseren de verschillende keuzes. Ze zijn geïllustreerd met memes (typische internetfotograppen) met de boodschap “What you think you look like, what you actually look like”. AB InBev wil studenten zo doen nadenken over slim en verantwoord drankverbruik.

Leuven als testlab

De campagne kadert in de wereldwijde doelstelling van AB InBev om het schadelijk drankverbruik te doen dalen. “Als brouwer kunnen wij wegen op het aanbod en dat doen we met deze 7 weken durende actie,” besluit Vandeuren. De brouwer kan geen exacte, lokale investeringscijfers meegeven, maar heeft wel een doelstelling om wereldwijd tegen 2025 1 miljard euro in te zetten op reclamecampagnes die de sociale norm rond alcohol beïnvloeden en schadelijk alcoholverbruik helpen verminderen. AB InBev zet ook in op duidelijkere boodschappen op etiketten en wil dat tegen 2025 20% van haar bierassortiment bestaat uit niet-alcoholische of laag-alcoholische bieren.


PRAKTISCH:

De  spiegels zijn op verschillende momenten in de stad te vinden, eerste dag is maandag 30 september (Museum M – Oude Markt – Parkstraat – Diestestraat). Geïnteresseerde journalisten kunnen contact opnemen om de verschillende acties te volgen. De AB InBev stand zal ook aanwezig zijn op Studentenwelkom op het Hooverplein op woensdag 2 oktober. (O.a. met spiegels, blind tasting Jupiler vs. Jupiler 0.0%,…)

Laure Stuyck External Communication Manager AB InBev BeLux

 

Oude Markt - Leuven
Oude Markt - Leuven
Museum M
Museum M