AB InBev verwelkomt beslissing Europese Commissie omtrent de verplichte labelling van de ingrediënten- en voedingsinformatie voor alcoholhoudende dranken

De Europese commissie heeft vandaag een rapport goedgekeurd over de verplichte labelling van de ingrediënten- en voedingsinformatie voor alcoholhoudende dranken. De Commissie nodigt de sector van de alcoholhoudende dranken uit om binnen het jaar een zelfregulerend voorstel te ontwikkelen met als doel het verschaffen van informatie over de ingrediënten en de voedingswaarde van alle alcoholhoudende dranken. 

Drijvende kracht

Als 's werelds grootste, leidinggevende brouwer verwelkomt AB InBev dit initiatief met open armen. Het bedrijf begon in 2015 al op vrijwillige basis met het verstrekken van volledige informatie over ingrediënten en voedingswaarden (de 'Big 7': energiewaarden, vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout) aan de consument in Europa voor haar bieren; zowel op het etiket als online. Door dit te doen komen ze tegemoet aan de groeiende verwachtingen van de consument voor betere informatieverstrekking in Europa. Dit is een vrijwillig initiatief van AB InBev en twee andere grote Europese brouwers, ondersteund door The Brewers of Europe.

"AB InBev was de drijvende kracht achter dit initiatief. We dragen de verantwoordelijkheid ten opzichte van onze consumenten om hen duidelijke informatie te verschaffen over voedingswaarden en ingrediënten, en om hen zo te helpen bij het maken van slimme en gezonde voedingskeuzes", aldus Maria Rocha Barros, VP Legal & Corporate Affairs in Europa. "Tegen eind 2017 zullen we informatie over voedingswaarden en ingrediënten verstrekken op ten minste 80% van het bier dat we verkopen in de EU. Dit vereist het ontwerp en de productie van nieuwe etiketten, bierblikjes en secundaire verpakkingen." Na verloop van tijd zal elk flesje en blikje de nodige informatie behelzen over de ingrediënten en de calorieën die het bevat.

Engagement

The Brewers of Europe hebben zich geëngageerd tot het verstrekken van volledige informatie over de ingrediënten en voedingswaarden per 100 ml, hetzij op het etiket en/of online. AB InBev’s belofte gaat verder dan deze minimale BoE-verbintenis door:

  • Het plaatsen van volledige ingrediëntenlijsten en energetische waarden op primaire verpakkingen. Indien de oppervlakte het toelaat, zullen primaire verpakkingen ook de volledige ‘Big 7’ behelzen.
  • Het plaatsen van volledige ingrediëntenlijsten en de ‘Big 7’ voedingswaarde-informatie op secundaire verpakkingen (bijv. op kartonnen dozen en krimpfolie) in Europa
  • Het niet uitsluitend verstrekken van de verplichte voedingswaarde-informatie per 100 ml, de norm in de EU-wetgeving voor non-alcoholische dranken, maar ook van de typische serveereenheid van een bepaald merk, wat in de meeste gevallen de inhoud is van één geserveerd blikje of flesje
  • Het online verstrekken van een volledige lijst van ingrediënten, energetische- en andere nutritionele informatie over alle merken via Tapintoyourbeer.com. Nutritionele waarden worden weergegeven per 100 ml en in elke portiegrootte die beschikbaar is in het land in kwestie. Een link naar deze website wordt vermeld op de bier labels zodat de informatie eenvoudig toegankelijk is voor de consument via zijn of haar smartphone.

Deze implementatie omvat al hun bieren met een alcoholpercentage van ten minste 1,2%.

Vanaf het begin was AB InBev een drijvende kracht achter de verbintenissen inzake voorlichting van de consument, die passen in haar bredere ambitie om consumenten aan te moedigen om slimme consumptiekeuzes te maken. Door verder te gaan dan de gemeenschappelijke basislijn, wil het bedrijf een voorbeeld stellen dat anderen kunnen volgen en wil het de verstrekking van volledige consumenteninformatie op bier "het nieuwe normaal" maken.

Belgische merken

De implementatie van de consumenteninformatie op de verpakkingen op de Belgische merken is ver gevorderd. Op alle recente innovaties zoals Jupiler 0,0% en de Hoegaarden Radlers is de info al zichtbaar op de verpakkingen. Sinds de herfst van vorig jaar is ook het meest populaire Belgische biermerk overgeschakeld. Op de meest populaire Jupiler verpakking, de glazen flesjes van 25 cl, werd toen ook de nutritionele waarde toegevoegd. Een impactvol statement naar de Belgische markt en naar de consument.

Contacteer ons