AB InBev stelt in aanwezigheid van minister Crevits ‘café van de toekomst’ voor
Gratis app beperkt fysiek contact tussen café-uitbater en klant
Menukaart bekijken, bestellen en betalen via één app
Eén van de hulpmiddelen die AB InBev aan zijn 12 000 horecazaken aanbiedt voor een veilige heropstart is een gratis app. Die app maakt het mogelijk om de social distancing maatregelen tussen het personeel en de klant zo goed mogelijk te respecteren. Via hun smartphone kunnen klanten online het volledige menu van de zaak bekijken, hun consumpties aan hun tafeltje bestellen en contactloos betalen. Deze digitalisering van het gehele consumptietraject van de klant zorgt ervoor dat fysiek contact tussen ober en klant tot een minimum wordt beperkt.
De gratis app maakt deel uit van een breder pakket dat AB InBev aan zijn horeca-uitbaters aanbiedt om de heropening zo veilig en vlot mogelijk te organiseren. In de eerste plaats zorgt de bierbrouwer ervoor dat de caféganger bij de heropstart kan genieten van een verse pint bier door in de cafés gratis de tapleidingen te reinigen en het vervallen bier te vervangen door vers bier. Daarnaast zullen ze ook een ‘safety kit’ ontvangen met daarin handgel voor klanten en personeel, een brochure met praktische tips voor een veilige heropstart, posters met veiligheidsvoorschriften en visueel materiaal zoals vb. vloer- en toogstickers om de social distancing maatregelen zo visueel en duidelijk mogelijk te maken. Daarnaast heeft elk café zoals gewoonlijk zijn vertrouwde AB InBev vertegenwoordiger die advies geeft over bijvoorbeeld de inrichting van het café en het terras.
Viceminister-president Hilde Crevits benadrukt samenwerking lokale besturen
Ook viceminister-president Hilde Crevits was aanwezig en zag dat het perfect mogelijk is om - mits de juiste maatregelen en aanpassingen - een café ‘COVID-19-proof’ te heropenen. Vlaams minister van Economie, Werk en Innovatie Hilde Crevits: “De horecasector zal hopelijk binnenkort opnieuw van start kunnen gaan. Net zoals in de andere heropstartfases is het belangrijk dat een café- of restaurantbezoek veilig kan verlopen, met de nodige afstand en maatregelen rond hygiëne. Om dat te doen lukken, werken we nauw samen met de horecasector en de lokale besturen. Met de app bewijst AB InBev hoe vindingrijk onze bedrijven in deze moeilijke tijden zijn. Innovatie speelt dan ook een bijzonder belangrijke rol in de heropstart.”
Pieter Anciaux, Sales en Operationeel Directeur Horeca AB InBev België licht toe: “We hebben er lang naar uitgekeken: het moment waarop we weer op café of restaurant kunnen gaan. En tegelijk beseffen we dat het voor de horeca-uitbaters geen evidente opdracht is om die heropstart te organiseren. Ook voor ons als brouwer is het best een logistieke operatie om alles op tijd klaar te krijgen, maar we gaan voor niet minder en samen met onze café-uitbaters gaan we ervoor zorgen dat zij op een veilige manier weer hun deuren kunnen openen. Met het eerder initiatief Café Courage hebben we de horeca ook tijdens de lange lockdown een financieel duwtje in de rug gegeven door mensen al op voorhand digitaal hun pintje te laten bestellen en betalen in hun favoriete stamcafé. En dat deden ze ook. Mensen hebben voor meer dan € 570 000 aan pintjes besteld. Maar ook nu, nu de heropening van de horeca dichterbij komt, willen we er voor hen zijn en hen organisatorisch zo goed mogelijk ondersteunen.”