AB InBev lanceert QR-code om herkomst van gerst in Leffe na te gaan

AB InBev lanceert QR-code om herkomst van gerst in Leffe na te gaan

In samenwerking met Leuvense SettleMint zorgt blockchaintechnologie voor meer transparantie en duurzaamheid.

In samenwerking met het Leuvense techbedrijf SettleMint lanceert AB InBev een QR-code waarmee consumenten vanaf 2021 de herkomst van gerst in Leffe kunnen nagaan. ‘s Werelds grootste brouwer AB InBev maakt hiervoor gebruik van blockchaintechnologie. Het doel is om meer transparantie te bieden aan hun consumenten en landbouwers te helpen duurzamer te produceren. Bierdrinkers in Frankrijk kunnen nu al de QR-code scannen op de verpakking van hun Leffe. Als dit project een succes is, zal het worden uitgebreid naar andere markten.

Transparantie over de herkomst van producten wordt steeds belangrijker voor de consument. Om aan deze vraag te voldoen, maakt AB InBev gebruik van de nieuwe blockchaintechnologie om data te verzamelen van gerst, een van de belangrijkste ingrediënten in bier. Consumenten kunnen een QR-code scannen op de verpakking dat hen leidt naar een site waar zij kunnen zien  waar de gerst in hun bier werd geteeld, geoogst en gemout, waardoor ze meer transparantie krijgen over de herkomst van hun bier.

 

Leuvense start-up

AB InBev werkte hiervoor samen met de multinationale techgigant Fujitsu en het Belgische blockchainplatform SettleMint dat net als AB InBev zijn thuisbasis heeft In Leuven. Beiden hebben ruime ervaring met de ontwikkeling en toepassing van track-and-trace-technologieoplossingen voor complexe toeleveringsketens. De samenwerking met SettleMint en AB InBev ontstond via een initiatief van de Europese Commissie, de European Innovation Council (EIC) om de door EIC gefinancierde scale ups te koppelen aan grote ondernemingen.

 

Matthew Van Niekerk, CEO van SettleMint over de samenwerking: “Het bieden van transparantie aan consumenten is niet alleen een garantie voor kwaliteit, het levert ook een groter vertrouwen in het merk op. We zijn verheugd om hand in hand te werken met AB InBev om niet alleen de veerkracht van de supply chain te verbeteren, maar ook om hun ambities op het gebied van supply chain management te ondersteunen en de duurzaamheid van hun supply chain praktijken te verbeteren."

 

Duurzaamheid verhogen

AB InBev werkt met 60% van zijn landbouwers direct samen. Dit zijn 20.000 telers in 13 landen verspreid over vijf continenten. Deze technologie is echter bedoeld voor de resterende 40% van de landbouwers waarmee AB InBev indirect samenwerkt. Deze bevinden zich voornamelijk in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Dit platform verbindt gerstboeren in het noordoosten van Frankrijk met een mouterij in Antwerpen en de Stella Artois brouwerij in Leuven met behulp van één, schaalbaar, blockchain-gebaseerd technologieplatform. Door de verzameling van deze data over gerst kunnen de landbouwers geholpen worden hun opbrengsten en ecologische voetafdruk te verbeteren.

 

Pieter Bruyland, CIO voor Europa bij AB InBev over het project: "Voor het eerst in onze Europese activiteiten zal dit project een volledig transparant, indirect toeleveringsnetwerk creëren tot bij de eindconsument. Door de spelers in de hele aanvoerketen van bier - van boeren, moutcoöperaties, brouwerijen, magazijnen en transporteurs - te verbinden aan één veilig, gedecentraliseerd platform kunnen we de traceerbaarheid verhogen en gegevens verzamelen die ons zullen helpen om de beste ingrediënten voor onze bieren op duurzame wijze te blijven telen. Bovendien kan deze blockchain-technologie bierfans helemaal terug linken naar de boerderij - van het gerstveld tot de bierdrinker."

 

 

 

Nieuws