AB InBev geeft vrijdag Tournée Génerale

AB InBev geeft vrijdag Tournée Génerale

Geloof in niet-alcoholische bieren stijgt bij retailers en cafébazen

Op 1 februari geeft AB InBev een tournée génerale. Maar liefst 1,36 miljoen Belgen worden getrakteerd op een Jupiler 0.0%.  Via een voucher in de krant, krijgen ze een gratis Jupiler 0.0% in een warenhuis naar keuze.  De Belgische brouwer zet al 30 jaar lang in op initiatieven die verantwoord drinken ondersteunen en wil dat onder meer op deze manier extra in de verf zetten.

Het is de eerste keer dat AB InBev zo’n grootse tournée génerale organiseert. En dat met niet-alcoholische bieren. De reden is simpel, de sociale norm verandert en daartoe heeft AB InBev zelf bijgedragen. “Nog geen vijf jaar geleden kreeg je een horecaondernemer amper overtuigd om niet-alcoholische bieren  op te nemen in het assortiment. Zijn of haar cliënteel had daar geen oor naar. Nu ligt dat helemaal anders,” zegt Glendal Vandenbempt, Sales Director On Trade België.

Cafébazen en retailers geloven in nieuw segment 

Vorige week trok het hele salesteam drie dagen lang in heel België de baan op om de cafébazen en retailers te overtuigen van het belang van niet-alcoholische bieren. “Er is nu een actieve vraag naar niet-alcoholische bieren en de afname stijgt, zowel in horeca als in de warenhuizen. We zijn blij dat we de consument zeer kwalitatieve niet-alcoholische bieren kunnen aanbieden. Niet-alcoholische bieren is een zeer sterk groeiend segment, met een marktaandeel van 3.1%* van de biermarkt, waar we in de toekomst nog meer op inzetten. Het segment groeit nog steeds met 30% versus 2017,” bevestigt ook Chris Vanbroekhoven, Sales Director Off Trade.

Bierliefhebbers

Ook het profiel van de niet-alcoholische bierdrinker verandert: de tijd dat alleen de BOB hiervoor koos is voorbij. “Horeca-uitbaters en ondernemers in de retail bevestigen ons dat alcoholvrije bieren mee de toekomst uitmaken. In een café krijgen ze  krijgen een gelijkwaardige plaats en ook de klant bestelt ze zonder schroom. Het sociale stigma is verdwenen en daarin hebben onze kwaliteitsvolle bieren een voortrekkersrol in gespeeld,” bevestigt Vandenbempt. Met effect: het overgrote deel van supermarkten verkoopt Jupiler 0.0% en al meer dan 10.000 café’s bieden Jupiler 0.0% aan. AB InBev streeft ernaar om 100% dubbel aanbod te bieden: overal waar Jupiler is, ook Jupiler 0.0%.

Jupiler 0.0% 3,5 zo populair als Jupiler NA

Jupiler 0.0% is op twee jaar tijd al 3,5 keer zo populair als zijn voorganger Jupiler NA. De Jupiler 0.0% doorloopt het hele brouwproces en de alcohol wordt er pas na de fermentatie uit verwijderd. De smaak van het alcoholvrije bier is daardoor authentiek en kwalitatief. De brouwmeesters van de AB InBev brouwerij ontwikkelden deze unieke de-alcoholisatietechniek in 2016. Onder meer Jupiler 0.0% en Leffe Blonde 0.0% worden op die manier gebrouwen.

Verantwoordelijk drankgebruik promoten

In lijn met haar Global Smart Drinking Goals is brouwerij AB InBev de belangrijkste trekker van de groei van alcoholvrij bier in België. Na de lancering van Hoegaarden 0.0% als allereerste alcoholvrije witbier in 2011 en de  zeer succesvolle Jupiler 0.0% in 2016 breidt brouwerij AB InBev vanaf 2019 haar niet-alcoholische assortiment uit met het allereerste alcoholvrije abdijbier Leffe Blond 0.0% in de categorie speciaal bieren.

Vrijdag krijgen bierliefhebbers via hun krant een bon voor een gratis Jupiler 0.0%, in te ruilen in de meeste grootwarenhuizen. “We zien het een heel jaar lang als onze verantwoordelijkheid om in te zetten op verantwoord drinken,” zegt Philippe Vandeuren. “Met deze tournée génerale kiezen we een extra moment uit om de aandacht te trekken. We willen de bierliefhebber wijzen op het feit dat hij/zij altijd de keuze heeft. Op sommige momenten is het beter om geen alcohol te drinken.” De brouwer wil ervoor zorgen dat, tegen eind 2025, minstens 20% van haar wereldwijde biervolume bestaat uit Niet- of Laag-Alcoholische bierproducten.

*Nielsen Volume & Value MAT P10 2018 (Off trade)

Smart drinking