"We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid opnemen als we schadelijk alcoholgebruik willen weren"

Frederik Rogge, National Indirect Distribution Manager bij AB InBev, over zijn deelname aan de loopwedstrijd 8000 for Emilie

Vrijdag 28 april 2017 — Twee weken geleden vond de 7e editie van de benefietloop voor Emilie Leus plaats. Op de benefietloop kwamen sympathisanten, vrienden en topsporters samen aan de start in Drongen om samen 8000 km te lopen voor Emilie. Frederik Rogge is één van die lopers. Opmerkelijk, aangezien hij nu ongeveer 7 jaar bij 's werelds grootste brouwer AB InBev werkt. Een brouwer en een fonds dat zich inzet om rijden onder invloed tegen te gaan: samen vormen ze een krachtig duo dat dezelfde waarden nastreeft. 


Waarom heb je besloten om deel te nemen aan de 8000 for Emilie?
Ik heb Emilie zelf goed gekend. Toen ze een jaar of 11 à 12 was, heb ik nog leiding gegeven aan haar in de Scouts van Drongen. Ze was een meisje dat met volle teugen van het leven genoot. Toen het ongeval gebeurde heb ik van dichtbij de gevolgen op haar familie en de personen rond haar meegemaakt. Dat was verschrikkelijk. Wat later beslisten Emilie’s ouders om het Fonds Emilie Leus op te richten, om andere verkeersslachtoffers te helpen, informatie en sensibilisering op het vlak van verkeersveiligheid te bieden en tegelijk de herinnering aan Emilie levendig te houden. Hun professionele aanpak, duidelijke visie en samenwerking met verschillende partners maken dat ik me graag engageer om hen te steunen en deel te nemen aan de benefietloop. Ik loop wekelijks, maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik deelneem aan een benefietloop.


Wat hoop je te bereiken met je deelname?
Naast het steunen van de stichting hoop ik eveneens door mijn aanwezigheid bepaalde waarden over te dragen aan mijn dochters, zodat ze begrijpen hoe belangrijk verkeersveiligheid is.
 

Vind je dat er meer sensibilisering moet komen om rijden onder invloed te voorkomen?
We zien dat sensibilisering-projecten nu voornamelijk plaatsvinden doorheen feestperiodes. De inzet hieromtrent kan echter nog een pak beter doorheen het jaar. Dan denk ik bijvoorbeeld aan constructief engagement; zoals het voorzien van alcoholtesters in parkeergarages, of het lanceren van bepaalde sensibiliseringsacties op festivals.
 

Vind je het belangrijk dat een brouwer bezig is met dit soort sensibilisering en hoe percipieer jij de huidige politiek van AB InBev hieromtrent?
Uiteraard is dit van groot belang voor mij, en het staat ook hoog op de agenda bij AB InBev. Verantwoord omgaan met alcohol is nu eenmaal een belangrijk maatschappelijk thema. Het beduidend aantal slachtoffers in het wegverkeer en de rol van alcohol daarbij maakt dat AB InBev hier als grootste wereldwijde brouwer absoluut deel van moet uitmaken. Jupiler 0,0% en de Hoegaarden Radlers 0.0% (zie foto onderaan) zijn de ideale voorbeelden van hoe het bedrijf verantwoord alcoholgedrag wil toejuichen door middel van het aanbieden van alcoholvrije varianten. AB InBev biedt verschillende instrumenten en een duidelijk framework aan werknemers in sales, zodat ook zij weten hoe ze horeca-uitbaters kunnen steunen in hun dagelijkse strijd tegen alcoholmisbruik.
 

Welke boodschap wil je ons tenslotte nog meegeven?
We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid opnemen en een voorbeeld stellen aan de maatschappij als we ooit alcoholmisbruik en rijden onder invloed volledig willen weren. Ik liep mee met de 8000 for Emilie, maar er zijn tal van initiatieven mogelijk die binnen het bereik van een individu liggen. Ik wil dus iedereen aanmoedigen om zich te engageren. Daarnaast vind ik dat bier drinken, net als het drinken van andere alcoholhoudende dranken, een plezierige ervaring moet blijven waarvan men kan genieten met mate.

Algemene voorwaarden  |  Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand.

Conditions générales  |  Une bière brassée avec savoir, se déguste avec sagesse.