De eerste bierboot van AB InBev haalt 5000 vrachtwagens van de Belgische wegen in 2019

De eerste bierboot van AB InBev haalt 5000 vrachtwagens van de Belgische wegen in 2019

Brouwer investeert in groener transport om duurzaam aan de groeiende exportvraag te kunnen beantwoorden

Donderdag 25 april, Jupille – AB InBev zal voortaan Stella Artois per boot vervoeren van Jupille naar de haven van Antwerpen. Concreet zal de brouwerij door die modale shift zo’n 5000 vrachtwagens per jaar van de baan halen. De nieuwe bierboot werd ingehuld in het bijzijn van Eerste Minister Charles Michel, gouverneur Hervé Jamar en burgemeester Willy Demeyer.  “De export van onze bieren blijft groeien en dat brengt ook een verantwoordelijkheid mee,” zegt Fabio Sala, baas voor AB InBev in België en heel Centraal Europa. “Vanuit ons thuisland België willen we dat onze bieren wereldwijd bierliefhebbers bereiken, maar op een duurzame manier. We investeerden in dit specifieke project en hebben als doelstelling om tegen 2025 25% minder CO2 uit te stoten. Deze shift draagt daartoe bij.”  

Deze bierboot is een samenwerking tussen AB InBev, Euroports en TFC en wordt enthousiast onthaald door Premier Charles Michel, gouverneur Hervé Jamar en Burgemeester Willy Demeyer van Luik. Vier boten gaan 2 keer per week, dus in totaal 8 bootritten. Gemiddeld worden er 100 containers per week vervoerd.  Het parcours gaat van Luik via het Albertkanaal naar de haven van Antwerpen. Transport over water heeft een positief effect op het milieu en op de maatschappij. De waterwegen zijn nog flexibel en lopen niet vast, in tegenstelling tot de wegen, en CO² reductie is daarvan het gevolg. “Wij werken altijd samen met onze klanten om multimodale trajecten te realiseren, samen zorgen we voor meer flexibiliteit, betere dienstverlening en duurzaamheid. Ons doel is samen met hen hun doelstellingen te bereiken,” zegt Managing Director Muriel Baugnée van Euroports. 

 

90% van alle in België gebrouwen Stella Artois is bestemd voor export  

Stella Artois is het Belgische paradepaardje van AB InBev. Momenteel is het bier een van de 3 door AB InBev wereldwijd verspreide biermerken. Het bier wordt vandaag door bierliefhebbers in meer dan 100 landen gedronken. Sinds 2014 is het volume Stella Arexport verdubbeld met een jaarlijks groeipercentage van bijna 8%. 90% van de in België gebrouwen Stella Artois is bedoeld voor export, waarvan 75% bestemd is voor de US, maar ook voor Canada, Mexico en Zuid-Korea. Van die export vertrekt ongeveer de helft vanuit Jupille. Het andere deel wordt in Leuven gebrouwen, maar door de stijgende exportvraag kon Leuven een aantal jaren geleden niet meer aan de vraag voldoen. Toen is beslist om een deel van de brouwactiviteiten naar Jupille te verplaatsen. Ondertussen is de capaciteit in Leuven aanzienlijk vergroot, maar blijft een deel van Stella Artois – ook met het oog op dit duurzame transport – gebrouwen worden in Jupille.  

 

Duurzame transportketen 

Naast een lagere druk op het Belgische wegennet, heeft de bierboot ook een positieve impact op de maatschappij. De bierboot zal in 2019 ongeveer 5000 vrachtwagens van de weg halen. Dit is goed voor een jaarlijkse CO2-reductie op dat traject van 30%.  

“Met de bierboot willen we als wereldspeler het voortouw nemen in groene logistiek", zegt Pepijn Raes, logistiek export manager van AB InBev. “Onze ambitie is om uiteindelijk alle vrachtwagens voor dit traject van de weg te halen, te beginnen met 5000 vrachtwagens in 2019,  en hopen volgend jaar al 10.000 vrachtwagens te vervangen  door de boot.”  

Naast de bierboot voor langere trajecten, zet AB InBev ook in op de trein en op een stijgend aantal CNG en LNG vrachtwagens voor korte stedelijke ritten. Ook de eco-combi’s die meer kunnen vervoeren per rit en een planning die leeg rijden beperkt, dragen bij aan een duurzamere footprint.  

 

AB InBev duurzaamheidsdoelstellingen 

Deze initiatieven kaderen in AB InBev’s wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025, waaronder ook een CO2-reductie van 25% ten opzichte van 2017. Als brouwer is AB InBev afhankelijk van natuurlijke ingrediënten en begrijpt dus als geen ander hoe belangrijk een schoon en gezond milieu en klimaat zijn. Daarom  focust het bedrijf op doorgedreven investeringen in duurzaamheid. “Zo kunnen onze bieren ook in de komende 100 jaar mensen blijven samenbrengen.” 
Voor meer informatie over ons duurzaamheidsbeleid zie: https://ab-inbev.be/betere-wereld