AB InBev stapelt bakken duurzamer en spaart jaarlijks 260 terugritten en 12 ton CO2 uit

Resultaten worden vandaag voorgesteld tijdens slotevenement van Empty Logistics van VIL

AB InBev heeft de stapelhoogte van haar vrachtwagentransport, zowel van leeggoed als van volgoed, geoptimaliseerd.  De brouwer slaagde erin om voor het vervoer van lege bakken Leffe 33 cl en Jupiler 33cl een extra stapellaag toe te voegen en spaart zo om de 6 terugritten een vrachtwagen uit. Jaarlijks betekent dat ongeveer 260 terugritten met leeggoed en 12 ton CO2 minder. De resultaten van dit project worden vandaag voorgesteld op het slotevenement van VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector, en passen binnen de duurzaamheidsdoelstelling van AB InBev om de CO2-uitstoot tegen 2025 met 25% te reduceren.

AB InBev maakte  een oefening voor de stapelstructuur van het vrachtwagentransport van zowel leeg- als volgoed. De stapelhoogte van het uitgaand volgoed is al zeer duurzaam en wordt bepaald door een aantal factoren in de productie, alsook door beperkingen in het toegelaten gewicht bij transport en manuele logistieke handeling. Voor volgoed slaagde AB InBev er wel nog in om beperkt vooruitgang te boeken met voornamelijk paletten van flessen van 75cl. Daar werd telkens 1 bak per palet toegevoegd, wat jaarlijks 2 ritten uitspaart en 3 ton CO2 in België, de impact op export is groter.

260 extra lege bierbakken per vrachtwagen

De echte efficiëntie en duurzaamheidswinst, is terug te vinden bij het leeggoed transport.  AB InBev testte een systeem uit met 7 lagen van lege Leffe 33cl en lege Jupiler 33cl bierbakken per pallet in een vrachtwagen. Concreet ging AB InBev zo dus naar een stapelhoogte van 7 paletten in plaats van 6, wat per vrachtwagen van 26 paletten leidt tot 1820 lege kratten of 260 extra lege bierkratten per vrachtwagen (zie afbeelding onderaan). Dit maakt dat AB InBev om de 6 terugritten een vrachtwagen kan uitsparen, met een positieve impact op het milieu van 12 ton uitgespaard CO2 per jaar. Dit heeft een positieve impact op het milieu en op de kosten van de bierbrouwer.

“Ook in duurzaamheidsprojecten is een win-win belangrijk, zowel voor de business als voor de planeet,” zegt Els Martens van AB InBev die het het project begeleidde.  “Bedoeling was om ritten uit te sparen wanneer er geen combinatie met volgoed of andere goederen beschikbaar is. Ook voor de klanten zelf die nu minder handling kosten hebben en minder stockage ruimte nodig hebben is dit een positief project.”

Complex proces loont

Wat op het eerste zicht een eenvoudige aanpassing lijkt, bleek een complex proces met vele betrokken stakeholders te zijn. De gewichtslimieten vallen wel voor leeggoed weg maar de verschillende hoogtelimieten moeten worden gecontroleerd zowel op wettelijk en ergonomisch gebied, als op veiligheid, stabiliteit en gemak. Ook klantvereisten en limieten, type vrachtwagens, type heftrucks, verpakkingslijnen, e.d. hebben hun invloed. Ondanks de uitdagingen is AB InBev tevreden met de resultaten van het proefproject en zal ze hier in de toekomst, samen met haar partners, ook verder op werken.

Duurzaamheidsdoelstelling 2025

Midden maart lanceerde AB InBev als leidinggevende brouwer haar Globale Duurzaamheidsdoelstellingen 2025, de meest ambitieuze doelstellingen van het bedrijf tot nu toe. Deze specifieke optimalisatie focust op klimaatmaatregelen, milieu, en de ambitie om de CO2-uitstoot binnen de volledige waardeketen met 25% te laten afnemen.

Nieuws
Contacteer ons
Laure Stuyck Woordvoerder, AB InBev BeLux
Laure Stuyck Woordvoerder, AB InBev BeLux