AB InBev lanceert “Café Courage”
Zaterdag 21 maart 2020 — AB InBev lanceert een nieuw digitaal platform www.cafecourage.be waar mensen hun pintjes op voorhand kunnen bestellen en betalen, en waarbij AB InBev bovendien tot 3,6 miljoen pinten aan cafés zal schenken. Daarnaast kunnen mensen via deze website ook een gift doen die integraal wordt doorgestuurd naar hun favoriete café of restaurant. Op die manier wil AB InBev, de Home of Beer, ook de trouwe caféganger de kans geven om de horeca mee te ondersteunen. Reeds bijna 1 000 cafés hebben zich al ingeschreven om mee te doen aan Café Courage. Dit nieuwe initiatief komt bovenop de eerder aangekondigde maatregelen zoals het uitstel van huurgelden en de 1 miljoen euro investering die AB InBev doet om de cafés te helpen klaar te zijn wanneer ze opnieuw mogen openen.
Josse Peremans, marketingmanager van Jupiler & Stella Artois, legt het mechanisme uit: “We hebben onze cafés per email gecontacteerd om hen te vragen of ze willen meedoen. Als ze willen meedoen, worden ze op ons platform www.cafecourage.be gezet. Op minder dan 2 dagen tijd hebben reeds bijna 1 000 cafés zich ingeschreven. Tegen het einde van de week verwachten we dat dat aantal zal oplopen tot minstens 5 000 cafés. Voor elke Stella Artois, Jupiler, Diekirch, Ginette Lager en Jupiler 0,0% ter waarde van 2,5 euro die de caféganger dan virtueel bestelt, storten wij de betaling van de consument integraal door naar de cafés via een externe partij – zo helpen we hun kasstromen te ondersteunen tijdens deze moeilijke periode. Daarenboven doneren we voor elke bestelling die een consument plaatst, dezelfde consumptie aan gratis goederen aan dat café tot we nationaal 3,6 miljoen pinten bereiken.”
AB InBev wil een hart onder de riem steken van alle caféhouders door een systeem van voorafbetaling van pintjes te lanceren. Als ’s werelds grootste bierbrouwer heeft AB InBev een verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn partners: “De ondersteuning en het voortbestaan van onze klanten staat centraal bij AB InBev. Naast de reeds aangekondigde maatregelen ter waarde van 1 miljoen euro, zijn we ervan overtuigd dat door het openen van dit platform we onze klanten de mogelijkheid bieden om de komende weken financieel te overbruggen, om daarna een sterke herstart te maken. We hopen dat de consument dit initiatief volop ondersteunt, en dat het een groot succes wordt” benadrukt Pieter Anciaux, Sales & Operationeel Directeur Horeca bij AB InBev België.