AB InBev blaast nieuw leven in Piedboeuf Extra Pils
AB InBev blaast nieuw leven in de befaamde Piedboeuf Extra Pils, een bier doordrenkt met een rijke geschiedenis die teruggaat tot de negentiende eeuw. In 1887 zet de familie Piedboeuf namelijk haar eerste stappen in het ambacht van het brouwen. Deze heropleving onderstreept AB InBev’s engagement om de huidige consumentenvraag te beantwoorden en tegelijkertijd het vakmanschap te koesteren.
Een duik in de geschiedenis van brouwerij Piedboeuf [1887-1918]
In de 19e eeuw floreert de familie Piedboeuf als vooraanstaande ondernemersfamilie in de metaalindustrie, met Jupille als bruisende thuisbasis voor de constructie van stoomketels en machines. Een opvallende koerswijziging vindt echter plaats wanneer Théodore Piedboeuf na zijn huwelijk met dorpsgenote Marie Lhoest in de brouwsector terechtkomt. Vol enthousiasme stort hij zich in dit nieuwe avontuur en leidt de brouwerij tot aan zijn overlijden in 1915.
Bier met een hart van graan en een ziel van hop [1918-1940]
Na de Eerste Wereldoorlog treedt Henri Piedboeuf in de voetsporen van zijn vader Théodore en neemt de leiding van de brouwerij over. Om deze uitdaging aan te gaan focust hij op kwaliteit, karakter en knowhow. Trots investeert hij aanzienlijk in zijn merk en introduceert ‘Le Bon Brasseur’ als een reclamesymbool voor alle kwaliteitsproducten van de brouwerij. Vanaf dat moment wordt het voor iedereen duidelijk: kwaliteit, gezelligheid en betrouwbaarheid thuis en op café, dat is waar Piedboeuf voor staat.
In deze periode kan Henri Piedboeuf gelukkig rekenen op de steun van zijn schoonbroer, Albert Van Damme. Samen vormen ze een krachtig en complementair duo. Als technisch en commercieel meesterbrein leiden ze de opkomst van brouwerij Piedboeuf. Gedreven door een sterke toewijding aan superieure kwaliteit en grenzeloze ambitie, veroveren ze in de jaren dertig zelfs de titel van de grootste brouwerij van Wallonië. Deze opmars wordt gesymboliseerd door de imposante Piedboeuf-toren, destijds de hoogste industriële wolkenkrabber van Europa. In die zee van licht en lucht wordt niet alleen het befaamde bier gefermenteerd, maar bewaken vakkundige experts ook zorgvuldig de kwaliteit en smaak van het bier.
Extra lekker na moeilijke tijden [1945-1960]
De Tweede Wereldoorlog brengt talrijke uitdagingen met zich mee. Ondanks de moeilijkheden blijft bierbrouwerij Piedboeuf innoveren. In december 1946 lanceert Albert Van Damme de Piedboeuf Extra Pils en herintroduceert zo de geliefde pilssmaak waar iedereen zo naar verlangde. Extra Pils begint onmiddellijk aan een indrukwekkende opmars en groeit in het begin van de jaren zestig uit tot de derde grootste pils van het land.
Herboren erfgoed: Piedboeuf Extra Pils vanaf nu in winkel
Sinds de bescheiden start van Piedboeuf in 1887 heeft het bier een indrukwekkende weg afgelegd. Tegenwoordig kunnen talloze bierliefhebbers van Piedboeuf genieten, een bier dat nog steeds met diep respect voor de originele receptuur en kernwaarden van kwaliteit, traditie en ambitie wordt gebrouwen. “AB InBev neemt de verantwoordelijkheid op zich om het rijke erfgoed van Henri Piedboeuf en Albert Van Damme voort te zetten. Daarom blazen we vandaag nieuw leven in Piedboeuf Extra Pils. Deze stap onderstreept niet alleen ons respect voor ambachtelijke tradities, maar bevestigt ook ons engagement om aan de huidige consumentenvraag te voldoen door ons uitgebreide bierportfolio te blijven versterken”, aldus Stefaan Deroost, directeur retail bij AB InBev.