AB InBev: Allereerste Belgische e-truck levert bier in Leuven zonder CO2-uitstoot

AB InBev: Allereerste Belgische e-truck levert bier in Leuven zonder CO2-uitstoot

  • AB InBev rijdt met de allereerste elektrische vrachtwagen in België
  • Burgemeester Ridouani onthaalt de e-truck officieel in de Europese hoofdstad van Innovatie Leuven
  • De Volvo FE Electric Truck stoot geen CO2 uit en zorgt voor een pak minder lawaai dan de standaard diesel truck
AB InBev heeft vandaag de eerste 100% elektrische, emissievrije stadslevering uitgevoerd met de allereerste Belgische e-truck. Die zal voortaan bieren vervoeren in Leuven, nog steeds thuisstad van AB InBev en recent verkozen tot Europese Innovatiehoofdstad. De e-truck werd officieel door burgemeester Mohamed Ridouai ontvangen aan het historische stadshuis op de Grote Markt, in het bijzijn van Fabio Sala, hoofd voor AB InBev BeNeFraLux. De e-truck is volledig gedecoreerd door Stella Artois, als eerbetoon aan Leuven. Hij zal een dieselvrachtwagen vervangen, waardoor de CO2-uitstoot en de geluidsoverlast drastisch worden verminderd.

De allereerste Belgische e-truck is een Volvo FE Electric Truck, waarvan onderdelen bovendien deels gemaakt wordt in Gent. Het unieke aan deze elektrische vrachtwagen, nog steeds een van Europa's eerste gecommercialiseerde e-trucks ooit, is dat hij als e-truck van de band rolt en dus de start kan zijn van een echte elektrische vloot. Tot hiertoe waren elektrische voertuigen omgebouwde dieselwagens, daardoor minder efficiënt en moeilijker schaalbaar. Deze allereerste e-truck is een goed voorbeeld van Europese bedrijven en een overheid die samenwerken om innovatie te stimuleren en nieuwe technologieën te ontwikkelen en zo over te schakelen naar een groenere toekomst.

Groene ritten

De Volvo FE Electric-truck maakt weinig lawaai, stoot geen CO2 per-rit uit en zal ingezet worden in het stadscentrum van Leuven. Het voertuig zal worden gebruikt om bieren zoals Jupiler, Leffe en Stella Artois en de niet-alcoholische varianten te leveren in supermarkten, ziekenhuizen en cafés. De e-truck kan 120 km autonoom rijden en zal in Leuven in normale horecatijden rondritten van 40km rijden. Zeker in het hart van de stad zal dit een aanzienlijk verschil maken voor de leefbaarheid.

Ambities

“We zijn blij dat we deze Belgische primeur kunnen delen met de burgemeester van Leuven. Het is een goed voorbeeld van hoe we de stad Leuven willen helpen om innovatie te stimuleren en om de gemeenschappen waarin we actief zijn te helpen ondersteunen,” zegt Fabio Sala, BU President AB InBev BeNeFraLux. “Als bedrijf dat afhankelijk is van natuurlijke ingrediënten om bieren te brouwen, zien wij het als onze plicht om te investeren in duurzaamheid en in nieuwe technologie die bijdraagt aan een vermindering van de uitstoot. We zijn enthousiast over deze mijlpaal.”

“Innovatie en duurzaamheid gaat hand in hand,” zegt burgemeester Mohamed Ridouani. “Door de vele krachten in onze stad telkens opnieuw te verbinden, zoals dit initiatief met AB InBev, krijgen de oplossingen van morgen hier eerst vorm. Zo werken we samen aan een duurzame en welvarende toekomst.”

Peter Himpe, Vice President Volvo Trucks Belux: “Volvo Trucks is trots dat wij met een wereldspeler als AB InBev, die net als Volvo een belangrijke Belgische verankering heeft, de weg kunnen tonen naar een klimaat neutrale samenleving. Met deze allereerste Belgische Volvo FE Electric onderschrijft Volvo Trucks duidelijk zijn ambitie om tegen 2040 enkel nog fossiel vrije voertuigen te leveren. Hiervoor zullen al in 2030 minstens 35% van al de geproduceerde Volvo voertuigen elektrisch aangedreven zijn. Het is dankzij pioniers als AB InBev dat wij in staat zullen zijn de transportwereld te tonen dat het Volvo Trucks menens is en dat het zich voor 100% inschrijft om bij te dragen aan het behalen van de Europese klimaat doelstellingen. “

Duurzaamheidsdoelstellingen

AB InBev positioneert zich als een echte pionier in groene logistiek. De brouwer verwacht ook engagement van verschillende leveranciers, goed bestuur en een duidelijk overheidskader. "Ons doel is om tegen 2025 onze CO2-uitstoot in onze hele waardeketen met 25% te verminderen", aldus Sala. 

"Een e-truck kost ongeveer vijf keer zoveel als een dieselvrachtwagen, maar we zien het als onze verantwoordelijkheid om te investeren in een groenere toekomst. Van onze kant zullen we alles in het werk stellen om CO2-arme en -vrije vrachtwagens in heel Europa in te zetten."

AB InBev, dat onlangs haar Belgische identiteit versterkte met de naam "Home of Beer", wil zich ontfermen over haar thuisland België en kiest daarom voor een steeds duurzamer logistiek beleid. Treinen en boten worden waar mogelijk ingezet, maar voor stadsritten zijn vrachtwagens nog steeds belangrijk. AB InBev vertrouwt op de modernste data-analysetechnieken om de routes die de vrachtwagens afleggen te optimaliseren en zo het aantal kilometers dat ze moeten afleggen te verminderen. AB InBev vergroent haar vloot en heeft al 7 CNG-vrachtwagens, waardoor de CO2-uitstoot met 20% wordt verminderd. Dat aantal zal toenemen.

Duurzaamheid
Contacteer ons
Laure Stuyck External Communication Manager BeLux
Laure Stuyck External Communication Manager BeLux