Leuvense Stella Artois brouwerij bekroond voor de productie van blikjes nooddrinkwater

Belgische actie voor de gemeenschap en het milieu wereldwijd geloofd door AB InBev als beste Wereldmilieudag-initiatief van alle brouwerijen binnen de groep

Leuven - 18.12.2013

Leuven – Op 5 juni vierde AB InBev voor het vijfde jaar op rij Wereldmilieudag, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties. In Leuven, de thuishaven van de groep, werd in de Stella Artois brouwerij de productie opgestart van blikjes drinkwater die kunnen worden aangeboden als noodhulp in West-Europa. De eerste 100.000 blikjes nooddrinkwater werden dezelfde week nog naar Duitsland verscheept om er hulp te bieden aan de slachtoffers van de overstromingen. Deze primeur voor West-Europa oogstte ook internationaal lof: AB InBev heeft de Leuvense brouwerij uitgeroepen tot winnaar van de internationale Wereldmilieudag-wedstrijd van de groep dankzij dit initiatief, dat een beste praktijk is die werd overgenomen van de Amerikaanse collega’s.

Blikjes drinkwater voor noodsituaties

Op Wereldmilieudag, 5 juni 2013, rolden 100.000 blikjes nooddrinkwater van de band in de brouwerij van Stella Artois in Leuven. AB InBev in België produceert en stockeert de blikjes drinkwater voor mensen in nood bij rampen zoals overstromingen, extreme droogte en hitte in heel West-Europa. Deze actie, die de aandacht zowel op de gemeenschap als het milieu vestigt, was een primeur voor West-Europa. Bewust en efficiënt omgaan met water is belangrijk voor de brouwerij, en dankzij de blikjes wordt een bijdrage geleverd daar waar dringend nood is aan drinkwater. Om aan de reële nood aan drinkwater voor eventuele noodsituaties tegemoet te kunnen blijven komen, koos de Leuvense brouwerij ervoor een permanente stock van 100.000 blikjes nooddrinkwater aan te leggen.

Zo werden daags na de eerste productie 100.000 blikjes verscheept naar de crisiscentra in de Duitse deelstaat Sachsen-Anhalt, waar ze verspreid werden onder de slachtoffers van de zware wateroverlast. Recent gingen nog eens 100.000 blikjes richting Sardinië, dat zwaar getroffen werd door de cycloon Cleopatra. De blikjes werden geschonken aan de inwoners van de stad Torpè in het noordoosten van het eiland, waar grote nood heerste aan drinkbaar water.

Leuvense brouwerij oogst internationaal lof

Omdat AB InBev overal in de wereld verantwoord watergebruik en initiatieven ten voordele van de gemeenschap hoog in het vaandel draagt, besloot het bedrijf om zijn vestiging met de meest impactvolle actie voor Wereldmilieudag te bekronen. Een jury, bestaande uit onder meer Elisabeth Guilbaud-Cox, afgevaardigde van het VN-Milieuprogramma (United Nations Environment Programme of UNEP), kende die eer toe aan de Leuvense brouwerij van Stella Artois. Het Belgische initiatief werd gelauwerd omwille van zijn innovatieve focus op waterbeheer en de hoge betrokkenheid van de medewerkers in de Leuvense vestiging. Het prijzengeld dat deze overwinning oplevert, werd door het Leuvense team toegekend aan Stichting Delacroix uit Tienen. Deze stichting staat in voor een professionele begeleiding van mensen met een mentale handicap en van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel.

Over InBev Belgium

De oorsprong van onze activiteiten gaat terug tot 1366 naar de brouwerij Den Hoorn, gevestigd in Leuven. In 1987 ontstaat de brouwersgroep Interbrew uit de fusie van twee grote Belgische brouwerijen, Artois (Leuven) en Piedboeuf (Luik, Jupille). Interbrew lag aan de basis van InBev, dat in 2004 ontstond uit de combinatie van Interbrew met het Braziliaanse AmBev. In 2008 combineerde InBev met Anheuser-Busch tot Anheuser-Busch InBev, ’s werelds leidinggevende brouwer. Ons bedrijf staat voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. InBev Belgium is vandaag marktleider in eigen land. De voornaamste Belgische merken zijn: Jupiler®, Stella Artois®, Hoegaarden®, Leffe® en Belle-Vue®. InBev Belgium streeft er ook naar om de Belgische biermarkt als geheel een nieuwe dynamiek te bezorgen door een evenwichtige aanpak waarin traditie en innovatie op basis van consumentenvoorkeuren elkaar aanvullen, en waarbij vakmanschap en kwaliteit steeds de rode draad vormen. Recente succesvolle innovaties zijn Jupiler Blue® (2006), Leffe 9°® (2006), Hoegaarden Rosée® (2007), Hoegaarden Citron® (2008), Jupiler Tauro® (2008), Leffe Ruby® (2009), Leffe Kerstbier® (2009), Jupiler Force® (2011), Leffe Lentebier® (2011), Hoegaarden 0,0® (2011), Hoegaarden Rosée 0,0® (2012), Jupiler Force Bood Orange® en Fresh Lime® (2012) en de laatste nieuwe telg, Leffe Royale® (2012). www.ab-inbev.be

Via ons engagement om het Beste Bierbedrijf in een Betere wereld te zijn, is Anheuser-Busch InBev de leider in de bierindustrie op het vlak van initiatieven met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen, en is het bedrijf de eerste producent van alcoholische dranken op de lijst van de “World’s Most Admired Companies”, die gepubliceerd wordt door FORTUNE Magazine. Onze inspanningen voor een Betere Wereld richten zich op drie pijlers: verantwoorde consumptie promoten; het milieu beschermen; en iets teruggeven aan de gemeenschappen waar we wonen en werken. Overal ter wereld ontwikkelen en implementeren we in samenwerking met ouders, ambtenaren, maatschappelijke organisaties, kleinhandelaars enz. programma’s en campagnes op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Gaande van het promoten van boodschappen die oproepen tot verantwoorde consumptie in enkele van de meest bekeken televisieprogramma’s ter wereld, over het omzetten van kokosnootschillen in hernieuwbare energie om onze brouwerijen van brandstof te voorzien, tot vrijwilligerswerk in de gemeenschap, verbinden Anheuser-Busch InBev en haar werknemers zich ertoe om een verschil te maken.