Vijfde jaarlijkse Global Be(er) Responsible Day

Medewerkers geven horecapersoneel in Brussel, Leuven en Luik een training in verantwoord serveren

Leuven - 19.09.2014

Leuven - Vandaag viert AB InBev (Euronext: ABI) wereldwijd voor het vijfde jaar op rij Be(er) Responsible Day met een triple Beursopening in Brussel, Amsterdam en Parijs. Eric Lauwers, Algemeen Directeur AB InBev BeNeLux & Frankrijk opende de beurs in Brussel, omdat we als toonaangevende brouwer extra aandacht vragen voor verantwoorde alcoholconsumptie. In dit kader gaan in de namiddag medewerkers van AB InBev op pad in Leuven, Brussel en Luik om barpersoneel uit te nodigen om een online training over verantwoord serveren af te leggen. Vandaag werden ook de resultaten van een eerste internationale enquête met betrekking tot de algemene opvattingen van consumenten over het verantwoord serveren en verkopen van alcoholische dranken voorgesteld. Daaruit blijkt dat 7 op de 10 van de ondervraagde Belgische consumenten tussen 18 en 24 jaar geen probleem heeft met een leeftijdscontrole. Ze geven aan dat hun leeftijd gemiddeld 26 keer per jaar wordt gevraagd.

Werken in de horeca is een uitdagende job. Barmannen en –vrouwen serveren eten en drank en willen de klanten een gezellig en goed gevoel geven. Maar ze hebben ook als taak om alleen alcohol te serveren in situaties waarin dit toegestaan en verstandig is. Daarvoor is een goede basiskennis nodig over de effecten van alcohol en de wetgeving. Ook het omgaan met onverwachte situaties maakt deel uit van hun werk. AB InBev ontwikkelde daarom een online Verantwoorde Serveertraining. Met deze training helpen we horecapersoneel om op een positieve manier om te gaan met alcoholconsumptie en leeftijdscontrole. Na het succesvol beëindigen van de training ontvangt men een gepersonaliseerd certificaat. Een van onze doelstellingen is om tegen eind 2014 minimaal 10.000 horecamedewerkers in Europa, en 1 miljoen wereldwijd, te trainen.

AB InBev gaf vandaag ook de resultaten vrij van de eerste internationale enquête* met betrekking tot de algemene opvattingen over het verantwoord serveren en verkopen van alcoholische dranken. De enquête bevestigt het belang van continue opleiding en de mogelijkheden om deze inspanningen op te voeren. In acht landen (België, Duitsland, VK, VS, Brazilië, Argentinië, Mexico en China) werden volwassenen van wettelijke leeftijd om alcohol te drinken bevraagd over de invloed die barbedienden, obers en winkelbedienden hebben bij het aanmoedigen van verantwoorde consumptie.

7 op 10 van de Belgische consumenten tussen de 18 en 24 jaar heeft geen probleem met een leeftijdscontrole. Hun leeftijd wordt gemiddeld 26 keer per jaar gevraagd. In de VS ligt dat aandeel drie keer zo hoog.

Bijna de helft van de Belgische volwassenen staat open voor advies van barpersoneel om veilig thuis te komen. 1 op de 3 consumenten wenst dat personen die alcohol schenken of verkopen, hen tips geven over verantwoorde consumptie.

De resultaten bekrachtigen de inspanningen van AB InBev om personen op te leiden die alcohol serveren of verkopen.

“Iedereen die alcohol verkoopt of serveert heeft een grote invloed op het consumptiegedrag van zijn klanten. Onze nieuwe enquête toont aan dat klanten luisteren naar suggesties van deze mensen om verantwoorde keuzes te maken bij het nuttigen van alcoholische dranken. Daarom stellen we ons tot doel wereldwijd minstens 1 miljoen personen die alcohol schenken of verkopen op te leiden, zodat ze hun klanten beter kunnen helpen verstandige
keuzes te maken. Onze activiteiten op het gebied van verantwoorde alcoholconsumptie maken deel uit van onze droom om het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen Samenbrengt voor een Betere wereld”, volgens Eric Lauwers, Algemeen Directeur AB InBev BeNeLux & Frankrijk.

Meer informatie over de activiteiten rond Be(er) Responsible Day en de doelstellingen inzake verantwoorde alcoholconsumptie vindt u op onze website: www.ab-inbev.be.

* Over de enquête: De enquête werd gevoerd door Brunswick Insight, de tak van de Brunswick Group die actief is op het vlak van onderzoek en advies. De enquête werd online gevoerd bij nationaal representatieve steekproeven van 7.982 volwassenen van wettelijke leeftijd om alcohol te drinken in Argentinië (n=433), België (n=1.038), Brazilië (n=1.029), China (n=1.128), Duitsland (1.105), Mexico (n=1.029), het Verenigd  Koninkrijk
(n=1.100) en de Verenigde Staten (n=1.010). De wereldwijde foutmarge is ± 1,1% met een
betrouwbaarheidsniveau van 95%. Alle enquêtes werden gevoerd tussen 18 en 25 augustus 2014.

Over InBev Belgium
De oorsprong van onze activiteiten gaat terug tot 1366 naar de brouwerij Den Hoorn, gevestigd in Leuven. In 1987 ontstaat de brouwersgroep Interbrew uit de fusie van twee grote Belgische brouwerijen, Artois (Leuven) en Piedboeuf (Luik, Jupille).
Interbrew lag aan de basis van InBev, dat in 2004 ontstond uit de combinatie van Interbrew met het Braziliaanse AmBev. In 2008 combineerde InBev met Anheuser-Busch tot Anheuser-Busch InBev, ’s werelds leidinggevende brouwer. Ons bedrijf staat
voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. Het is onze gezamenlijke droom om het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen Samenbrengt voor een Betere Wereld.
In eigen land is InBev Belgium marktleider. De voornaamste Belgische merken zijn: Stella Artois®, Jupiler®, Leffe®, Hoegaarden® en Belle-Vue®. InBev Belgium streeft er ook naar om de Belgische biermarkt als geheel een nieuwe dynamiek te bezorgen door
een evenwichtige aanpak waarin traditie en innovatie op basis van consumentenvoorkeuren elkaar aanvullen, en waarbij vakmanschap en kwaliteit steeds de rode draad vormen. Recente succesvolle innovaties omvatten Hoegaarden 0,0® (2011), Hoegaarden Rosée 0,0® (2012), en de laatste nieuwe telg in de Leffe-familie, Leffe Royale® (2012). Voor meer informatie kan u terecht op www.ab-inbev.be.

Dankzij ons engagement om het Beste Bierbedrijf te zijn dat mensen samenbrengt voor een Betere wereld neemt Anheuser-Busch InBev een leiderspositie in de biersector in op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en staat gerangschikt als eerste bierbedrijf op de door FORTUNE Magazine gepubliceerde lijst van de "World’s Most Admired Companies”. Onze inspanningen voor een Betere Wereld richten zich op drie pijlers: verantwoorde consumptie promoten; het milieu beschermen; en iets teruggeven aan de gemeenschappen waar we wonen en werken. Overal ter wereld ontwikkelen en
implementeren we in samenwerking met ouders, ambtenaren, maatschappelijke organisaties, kleinhandelaars enz. programma’s en campagnes op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Gaande van het promoten van boodschappen die oproepen tot verantwoorde consumptie in enkele van de meest bekeken televisieprogramma’s ter wereld, over het omzetten van kokosnootschillen in hernieuwbare energie om onze brouwerijen van brandstof te voorzien, tot vrijwilligerswerk in de
gemeenschap, verbinden Anheuser-Busch InBev en haar werknemers zich ertoe om een verschil te maken.

Perscontact InBev Belgium:
Media Relations 0479 92 46 43 - media.relations@ab-inbev.com