Medewerkers brouwerij Jupille nemen vrijdag deel aan "Grote Lenteschoonmaak"

Medewerkers brouwerij maken op vrijdag 23 maart de straten en bermen rond de brouwerij proper

Vrijdag 23 maart 2018 — Dit weekend (23 – 25 maart) vindt in Wallonië de 4e editie van de “grand nettoyage de printemps” of de "Grote lenteschoonmaak" plaats. Gedurende 3 dagen zullen heel wat Waalse burgers, scholen, sportverenigingen, jeugdbewegingen, bedrijven en verschillende verenigingen het vuil in de straten opruimen. Ook een team van de brouwerij van Jupille neemt deel aan deze actie en zal op 23 maart de buurt rond de brouwerij en de omliggende straten schoonmaken. In Vlaanderen loopt in samenwerking met Mooimakers.be een gelijkaardig schoonmaakinitiatief, waar ook de brouwerij van Hoegaarden aan zal deelnemen.

“Elke dag werken we in onze brouwerijen aan het realiseren van een schonere wereld om onze ecologische voetafdruk te verminderen. Deelname aan deze actie ligt in het verlengde daarvan,” zegt Steven Van Belleghem, directeur van de brouwerij van Jupille. "We brouwen fantastische bieren waar we terecht trots op zijn. De lege verpakkingen ervan hebben echter geen plaats lang de kant van de weg of op openbare plaatsen. Ze moeten worden ingezameld, gesorteerd en gerecycleerd. Daarom steken we vandaag zelf de handen uit de mouwen." Het initiatief “Grand nettoage de printemps” werd in 2015 gelanceerd op initiatief van de Waalse minister van Milieu, Carlo Di Antonio, en mobiliseerde meer dan 73.000 mensen in 2017.

AB InBev zet samen met partners in op duurzaamheid 

AB InBev en BeWAPP, de Waalse organisator van de “grand nettoyage de printemps” werken wel vaker samen. Voor AB InBev is het belangrijk om samen met partners als BeWapp, maar ook Fost Plus samen te werken aan een schonere wereld.  AB InBev is zich als bedrijf bewust van haar omgeving. Zwerfvuil is een probleem in België.  Daarom heeft de brouwer via Fost Plus en samen met de andere voedingsbedrijven het engagement genomen om substantieel bij te dragen tot een efficiënte oplossing. Zo lanceerde Fost Plus de afgelopen jaren verschillende grootscheepse sensibiliseringscampagnes en zwerfafvalcampagnes die de Belgen moeten overtuigen om hun afval (correct) te sorteren. AB InBev is daarin een vaste partner.  De samenwerking illustreert een duidelijke wil om hier in samenwerking met de overheid iets aan te doen. 

Ecologische vooruitgang in Jupille

Elke dag werkt AB InBev in haar brouwerijen aan het realiseren van een schonere wereld, door de ecologische voetafdruk te verminderen. Daarbij wordt maximaal ingezet op het efficiënte gebruik van energie en water, het verminderen van CO2-uitstoot (ook in onze logistieke processen) en het vermijden van afval. In Jupille zetten ze onder meer in op zonnepalen en ecologisch verantwoord vervoer tussen brouwerij en supermarkten. De recentste resultaten van het gebruik van ecologische vrachtwagen, eco-combis, tussen Jupille en Colruyt Ollignies tonen een CO2 reductie van 20%.

Wereldwijd 100.000 ton minder afval

De afgelopen 5 jaar heeft AB InBev wereldwijd haar verpakkingsmateriaal verminderd met 100.000 ton, door zoveel mogelijk recycleerbare materialen te gebruiken en zoveel mogelijk zelf te recycleren. Deze week lanceerde AB InBev ook haar nieuwe milieudoelstellingen, waaronder ook een doelstelling gericht op circulaire packaging. Tegen 2025 wil de brouwerij 100% van haar bieren in herbruikbare verpakking of verpakking waarvan de meerderheid gerecycleerd is.

Steven Van Belleghem, directeur van de brouwerij (links) en team
Affiche Jupiler + Mooimakers.be

Algemene voorwaarden  |  Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand.

Conditions générales  |  Une bière brassée avec savoir, se déguste avec sagesse.