Brouwerij Bosteels kiest voor solide toekomst en treedt toe tot AB InBev’s ‘Craft & Specialty’ netwerk

De merken Tripel Karmeliet, Kwak en DeuS blijven binnen de Belgische brouwerijfamilie van AB InBev

Buggenhout/Leuven – Na zeven generaties staat de familie Bosteels op het punt om met een gerust gemoed het erfgoed en de merken van de brouwerij over te dragen. Door zich aan te sluiten bij het ‘craft & specialty’ netwerk van AB InBev zijn zowel de Belgische eigendom als de verdere ontwikkeling van de befaamde familiebrouwerij veilig gesteld. Met de brouwfaciliteiten en de knowhow van de brouwerij in hartje Buggenhout, biedt deze overname niet alleen groeipotentieel, maar ook een grotere aanwezigheid binnen de internationale bierscène, dankzij bijkomende exportopportuniteiten

De in Buggenhout gebaseerde brouwerij, opgericht door Evarist Bosteels in 1791, was meer dan 200 jaar en zeven generaties lang in de handen van de familie Bosteels.

“Na zeven generaties moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze kans om de merken van Bosteels over te dragen aan een Belgische brouwerij, die in staat is om het toekomstig succes en de groei - nationaal en internationaal - te waarborgen. Bovendien is deze overname volledig in overeenstemming met de ‘waarden’ van ons familiebedrijf, namelijk het respect voor de traditionele recepten op basis waarvan onze fantastische bieren zullen blijven worden gebrouwen, de grote aandacht voor kwaliteit en de liefde voor het vakmanschap”, zegt Antoine Bosteels, die momenteel aan het hoofd staat van de brouwerij. “Door toe te treden tot AB InBev’s ‘craft & specialty’ netwerk, zal ons verhaal worden verder gezet binnen de Belgische brouwerijfamilie en binnen een Belgische brouwerijgroep die deuren zal openen voor nieuwe commerciële uitdagingen”.

Gedurende de afgelopen 3 jaar werden, mede dankzij de ondersteuning van haar financiële partner Waterland, belangrijke investeringen gedaan in de brouwerij en de logistiek van Buggenhout, wat resulteerde in een groei tot 145 000 hl. Gedurende deze periode slaagde de brouwerij erin om haar positie in België te versterken voor twee van haar bekendste merken, namelijk Tripel Karmeliet en Kwak. Beide merken verkregen een belangrijke positie in Frankrijk en Nederland met een jaarlijks groeipercentage van 20% tot 30%.

Dankzij hun aansluiting bij het ‘craft & specialty’ netwerk van AB InBev zullen de brouwerij en haar merken gekoesterd en veilig gesteld worden op de lange termijn. Antoine Bosteels zal Voorzitter van de Raad van Bestuur blijven en zal ook operationeel betrokken blijven om de bedrijfscontinuïteit te garanderen.

“Ik denk dat wij een nieuw hoofdstuk kunnen schrijven in de geschiedenis van Bosteels en hierbij voordeel kunnen halen uit onze uitwisseling van knowhow en ervaringen met andere ’craft & specialty’ brouwers uit allerlei verschillende landen. Als je alleen al kijkt naar de vele prijzen en goede beoordelingen van de merken en brouwerijen binnen het AB InBev netwerk, kan je nu al stellen dat wij ook deel zullen uitmaken van deze geweldige brouwersgemeenschap. Deze uitwisseling van expertise is uniek en ik ben enthousiast over het feit dat Brouwerij Bosteels en haar merken vanaf heden tot dit netwerk zullen behoren.”

Trouwe fans van Brouwerij Bosteels kunnen gerust zijn; de brouwoperaties blijven in hartje Buggenhout.

Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President van West-Europa en verantwoordelijk voor de Belgische bedrijfsactiviteiten van AB InBev, zei: “Iedereen kent de befaamde merken van Bosteels, aangezien deze een ware mijlpaal vormen binnen het Belgische bierlandschap. We zijn zeer enthousiast om het vakmanschap en het unieke karakter van Brouwerij Bosteels en haar bieren te combineren met onze eigen eeuwenoude brouwtradities en vakmanschap. De merken van Bosteels vormen een uitbreiding voor onze productenportfolio in België en we zien ook mogelijkheden om deze beter te positioneren op de internationale bierscène. We geloven immers dat wij Tripel Karmeliet, Kwak en DeuS naar een hoger niveau kunnen brengen door gebruik te maken van onze knowhow om mensen samen te brengen voor geweldige biermomenten”.

EINDE

Het ‘Craft & Speciality’ network waarbij Bosteels zich zal aansluiten, maakt deel uit van ZX Ventures – AB InBev’s wereldwijde innovatie incubator. Dit netwerk is een wereldwijd consortium van ambachtelijke en authentieke biermerken van over heel de wereld. Enkele van deze merken zijn onder andere: Wals en Colorado in Brazilië; Boca Negra, Cucapa in Mexico; Camden Town in het VK en Birra del Borgo in Italië. Het doel is om de meest opwindende en innovatieve portfolio van internationale, ambachtelijke en speciaalbieren te ontwikkelen en deze tot bij de consumenten te brengen over onze internationale markten heen. We streven ernaar om de best mogelijke bierervaring te bieden en om de groeiende gemeenschap van brouwers te ondersteunen, hen met elkaar te verbinden en hen toegang te verschaffen tot de expertise en middelen binnen AB InBev.