AB InBev en Katoen Natie verankeren zich 5 jaar langer in haven van Antwerpen

Hernieuwd partnerschap tussen leidende wereldwijde brouwer en grootste logistiek bedrijf van de Antwerpse haven bron van economische groei

Sinds 2012 levert Katoen Natie in de haven van Antwerpen diverse logistieke diensten aan ’s werelds grootste bierbrouwer, AB InBev. Deze diensten omvatten de overslag van export- en importbier, opslag van bier en diverse materialen, haventransport alsook toegevoegde waarde activiteiten. Met enige trots melden beide partners dat de goede samenwerking tussen AB InBev en Katoen Natie vanaf 1 januari 2017 contractueel wordt verlengd voor 5 jaar. Het hernieuwde partnerschap heeft positieve implicaties op het vlak van duurzaamheid en werkgelegenheid.

Succesvol exportverhaal AB InBev motor economische groei
Afgelopen jaar kondigde AB InBev voor meer dan 100 miljoen EUR investeringen aan om de brouwcapaciteit van de brouwerijen in Leuven, Jupille en Hoegaarden fors uit te breiden. Er wordt stevig ingezet op de export van bekende Belgische AB InBev biermerken zoals Stella Artois, Hoegaarden en Leffe. Momenteel is meer dan 70% van het volume van de Leuvense brouwerij bestemd voor export, in Hoegaarden is dat zelfs meer dan 80%. “Die investeringen waren nodig om te garanderen dat we de vraag naar onze geliefde bieren wereldwijd kunnen blijven beantwoorden”, zegt Bart Grieten, VP Supply Europe bij AB InBev. “De import en export bierstromen van AB InBev zijn niet alleen complex maar vooral bijzonder volumineus. Het vinden van voldoende behandelingscapaciteit en opslagruimte om deze enorme volumes te kunnen verwerken is dus van primordiaal belang. We zijn dan ook blij dat we hiervoor met Katoen Natie, een Belgische logistieke speler van wereldformaat, kunnen werken”.

We hebben er bewust voor gekozen om deze omslagactiviteiten en bijhorende werkgelegenheid in België te houden. De haven van Antwerpen is voor ons de ideale uitvalsbasis voor ons exportverhaal en dit door de goede ligging, de uitbreidingsmogelijkheden en de grote keuze van modaliteiten in transport: water, spoor en wegen”, zegt Bart Grieten.

Logistiek huzarenstukje

In 2017 zal Katoen Natie 100 vrachtwagens en 35 importcontainers per dag lossen. Tevens zullen er dagelijks 75 vrachtwagens en tot 150 exportcontainers geladen worden. Ongeveer 85 medewerkers van Katoen Natie zijn dag en nacht in de weer om de goederen van AB InBev foutloos te behandelen en te verzenden. Dit alles vindt plaats op de logistieke hub van Katoen Natie die 10 hectare groot is en die ideaal gelegen is in het hart van de Antwerpse haven, met name in het Delwaidedok. “Katoen Natie vaart wel bij de verlenging van het partnerschap. Dit contract laat Katoen Natie toe om verder te groeien in de Scheldehaven en op andere locaties”, zegt Fernand Huts, CEO Katoen Natie.

Verwacht wordt dat de export- en importvolumes van AB InBev via de Antwerpse haven de volgende jaren sterk blijven toenemen. “Om deze spectaculaire toename te kunnen verwerken zal Katoen Natie verder investeren in mensen, ICT, rollend materieel en bijkomende magazijnen. De recente uitbreiding van haar concessiegrond ter hoogte van het Delwaidedok is daar een eerste concreet bewijs van”, besluit Fernand Huts.


Groene logistiek
AB InBev en Katoen Natie hechten beide groot belang aan het leefmilieu. Diverse initiatieven werden reeds genomen om de ecologische voetafdruk te beperken. Zo is AB InBev samen met haar transportpartner NinaTrans pionier in het gebruik van de ecocombi. Twee ecocombi’s vervangen drie gewone vrachtwagens. Omgerekend voor het vaste traject van AB InBev naar de haven van Antwerpen betekent dat een uitsparing van 418 vrachtwagenritten in anderhalf jaar, of een daling met 32 procent. Het aantal uitgespaarde kilometers stemt overeen met anderhalve keer de omtrek van de aarde. Goed voor een daling van 21% van de schadelijke CO² emissies.


In de toekomst zal deze focus op groene logistiek zelfs verscherpt worden. Inzet van multimodaal transport, ecocombi’s, milieuvriendelijke motoren en materialen zullen verder gepromoot en onderzocht worden.
Voor het vervoer van import- en exportcontainers binnen de Antwerpse haven zal er maximaal gebruik worden gemaakt van het spoor. Dagelijks zullen er minimaal 2 bloktreinen – elk met een capaciteit van 49 containers - pendelen tussen de Linker en Rechter Scheldeoever. Hierdoor worden er vrachtwagens van de weg gehaald en wordt het verkeer op de Linkeroever niet extra belast. Daarnaast werden ook nieuwe vorkheftrucks en mobiele containerkranen aangekocht die zuiniger en dus milieuvriendelijker zijn.


Antwerpse haven motor van de Vlaamse economie
Het Havenbedrijf Antwerpen is bijzonder tevreden dat AB InBev zich, samen met haar logistieke partner Katoen Natie, verder verankert in de Antwerpse haven. De keuze van AB InBev voor Antwerpen is zonder meer een keuze voor een duurzaam maritiem en logistiek platform, dat beschikt over uitstekende verbindingen naar het voor- en achterland. AB InBev behoort reeds tot de belangrijkste verladers van de Antwerpse haven, een positie die deze wereldspeler verder kan uitbouwen dankzij de uitbreiding van de activiteiten van Katoen Natie aan het Delwaidedok”, zegt Marc Van Peel, voorzitter van Havenbedrijf Antwerpen.


De vrees van sommigen voor leegstand aan dit dok na het vertrek van MSC is dus onterecht. Integendeel, we vullen deze waardevolle maritieme infrastructuur met topprojecten, zoals Sea-Invest en nu de tandem AB InBev & Katoen Natie, waarmee Antwerpen andermaal haar cruciale positie voor de Vlaamse economie onderstreept”, besluit Marc Van Peel.

Contacteer ons
Annik DIRKX Communicatieverantwoordelijke, Havenbedrijf Antwerpen